Havarikommissionen efter ulykke: »Traileren kan i praksis risikere ikke at være låst«

Låsemekanismen på den type godsvogn, der var involveret i den fatale ulykke på Storebæltsbroen, kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Det oplyser Havarikommissionen. På den baggrund har Trafikstyrelsen udsendt en advarsel til godstogsoperatører.

Foto: Mads Claus Rasmussen

I arbejdet med at opklare præcis hvorfor et godstog og et passagertog 2. januar stødte sammen på Storebæltsbroen, er Havarikommissionen blevet opmærksom på en sikkerhedsrisiko ved den godsvogn, der sad bag på godstoget.

»I forbindelse med vores undersøgelser har vi konstateret nogle forhold, der kan medføre en sikkerhedsmæssig risiko. Vi siger ikke, at de gør det. Vi siger, at de kan,« siger Bo Haaning, der er undersøger i Havarikommissionen.

Ulykken skete, da en trailer fra godstoget rev sig løs og bragede ind i passagertoget, der var på vej i modsatte retning. Ved sammenstødet mistede otte mennesker livet, og yderligere 16 blev kvæstet. Det er Havarikommissionen, som arbejder på at finde ud af, hvad der har forårsaget ulykken, og i den forbindelse har man fundet frem til mulige problemer med den mekanisme, der skal holde traileren på plads på godsvognen.

»Det, vi har konstateret, er, at når lastbiltrailere læsses på godsvogne af denne type – og selv om læsning foregår efter gældende læsseregler, og vognen derfor burde være sikret – så har vores undersøgelser indikeret, at traileren i praksis kan risikere ikke at være låst,« siger Bo Haaning.

Advarsel fra Trafikstyrelsen

Men om det er årsagen eller en medvirkende årsag til ulykken 2. januar, kan Havarikommissionen endnu ikke sige noget om. Oplysninger fra Havarikommissionen fik Trafikstyrelsen til at udsende en advarsel mod lommevogne, som er den bredere betegnelse for den godsvogn, der var involveret i ulykken på Storebæltsbroen 2. januar. I advarslen lyder det, at man opfordrer godstogsoperatører til at foretage en ekstra grundig kontrol af lommevognene.

Sagt lidt enkelt er en lommevogn en ramme på toghjul, som man så sætter en lastbiltrailer – en såkaldt sættevogn – ned i. Lastbiltraileren er udstyret med en metaltap, der skal ned og sige klik i en låseanordning på togvognen. Og det er den låsemekanisme, der ifølge Havarikommissionen kan udgøre en sikkerhedsrisiko.