Der er ladcykler i lange baner på de københavnske cykelstier – og stort set ingen steder at parkere dem.
Men der findes en løsning på det problem så simpel, at den næsten virker ulovlig. Det er den ikke.
Du må nemlig gerne parkere din cykel på en parkeringsplads, der egentlig er tiltænkt en bil. Det fremgår af et svar fra Teknik- og Miljøforvaltningen i København til Astrid Aller (SF).
Ifølge færdselsloven kan cykler i udgangspunktet parkere de samme steder som motorkøretøjer, skriver forvaltningen.
Cykler er desuden undtaget fra forbud mod at parkere på cykelsti, gangsti og fortov, lyder det videre.
Flere ladcykler end små børn
Berlingske beskrev i august, hvordan københavnerne kæmper en kamp for at finde plads til deres ladcykler.
De seneste par år har de købt så mange, at der nu er flere ladcykler end små børn i Københavns Kommune.
Fra 2018 til i dag er der sket en stigning på 66 procent, og der findes i alt 40.000 ladcykler og cykelanhængere i hovedstaden i dag.
Men samtidig er der forsvindende få pladser øremærket til de store kasser på hjul: 152. Heraf findes størstedelen på Østerbro.
I rapporten »Mobilitetsredegørelse 2023« fremgår det, at hver gang, der kan holde en bil parkeret, kan der i de fleste tilfælde holde fire ladcykler på samme plads.
Det er dog heller ikke ligefrem en ukendt problematik, at det kan være svært at lokalisere en ledig parkeringsplads til din bil.
Advarer om utilsigtede konsekvenser
I sit spørgsmål har Astrid Aller spurgt embedsværket til muligheden for at skilte målrettet med, at man som cyklist må parkere på bilparkeringspladser.
Noget tyder dog på, at kommunen ikke er interesseret i at udbrede budskabet.
I hvert fald ønsker forvaltningen at »gøre opmærksom på, at det kan have utilsigtede konsekvenser at oplyse om, at cykler kan parkeres på samme steder som motorkøretøjer«.
For det første vil det åbenlyst betyde færre parkeringspladser til biler.
For det andet kan politiet ikke håndhæve regler for eksempelvis tidsbegrænset parkering, når det gælder en parkeret cykel. Cykler har ingen nummerplade, og der findes intet centralt register, som kan henføre til ejeren.
Der er dog intet juridisk i vejen for, at Teknik- og Miljøforvaltningen med oplysningstavler eller kampagner kan gøre borgerne opmærksomme på denne mulighed.