Grev Nikolais liv har ændret sig, efter at han fik frataget titlen som prins, og nu er han ved at finde sin egen vej i livet.

Det siger han ifølge Ekstra Bladet i TV 2-dokumentaren "Nikolai", der har premiere mandag.

- Både mit liv og den rolle, jeg tidligere har skullet udfylde, har ændret sig. Der er blevet truffet en beslutning på mine vegne, og det er selvfølgelig aldrig rart.

- Men som alt andet her i livet prøver jeg at få det bedste ud af tingene og se tingene i et positivt lys. Og nu er jeg ved at finde min egen vej her i livet med den rolle og de vilkår, jeg har nu, siger greven ifølge mediet i dokumentaren.

Det danske kongehus offentliggjorde i september 2022 beskeden om, at prins Joachims fire børn fra nytår ikke længere kunne kalde sig prinser og prinsesser.

Ifølge kongehuset lå der bag beslutningen et ønske fra dronning Margrethe om, at børnebørnene skulle have friere rammer til at skabe deres egen tilværelse.

Efterfølgende lød det fra prins Joachim, at hans børn var meget kede af beslutningen.

Selv sagde grev Nikolai, at han var "i chok" over beslutningen.

Under et udvekslingsophold i den australske storby Sydney gav den tidligere prins i september 2023 et større interview til det australske medie 9Honey.

Han fortalte, at han ikke tidligere havde følt sig begrænset af sin titel som prins, men at han alligevel troede, at det fremover ville have en betydning, at han ikke længere har den.

- Jeg tror, at jeg vil være mere fri i fremtiden. Men jeg har aldrig følt mig begrænset før, sagde han.

Han fortalte desuden, at han på daværende tidspunkt stadig fandt ændringen chokerende, men at han ikke var såret over den.

Dokumentarserien "Nikolai" sendes i fire afsnit og får premiere på TV 2 Play og på TV 2 Echo mandag 22. juni.

I serien har et kamerahold fulgt den tidligere prins i et år, mens han "forsøger at finde balancen mellem arbejdsliv og alle sine drømme".

/ritzau/