Formand for Danske Gymnasier: »Stor tak til Pernille Rosenkrantz-Theil ⁩for at afskaffe unødvendig detailregulering«

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil vil fjerne fraværsregel på gymnasierne, hvor eleverne får 100 procent fravær, uanset hvor meget de kommer for sent. Det glæder formand for Danske Gymnasier, der mener, at håndtering af fravær bør ligge i klasseledelsen.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) vil lade det være op til gymnasierne at beslutte, hvordan fravær bedst registreres. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann

Siden oktober forrige år har gymnasieelever fået fravær for en hel time, hvad enten de kom et minut eller tredive minutter for sent.

Men står det til børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S), skal den udskældte del af gymnasiebekendtgørelsen om at nedbringe fraværet på landets gymnasiale uddannelser afskaffes.

»Jeg er overbevist om, at landets gymnasielærere er fuldt i stand til at vurdere, hvornår der er tale om en elev, der sammen med 300 andre elever er kommet for sent med de samme busser, og hvornår der er tale om en elev, som er lidt sløv i optrækket,« siger Pernille Rosenkrantz-Theil til DR Nyheder.

Og det glæder formand for Danske Gymnasier, Birgitte Vedersø:

»I Danske Gymnasier har vi hele tiden været skeptiske i forhold til de nye fraværsregler, fordi vi synes, at det er en helt unødig detailregulering af lærernes og skolernes praksis. Det, at tage stilling til, om en elev berettiget kommer halvandet minut for sent, er en del af klasseledelsen, og bør dermed ligge hos læreren og ikke i en bekendtgørelse,« siger Birgitte Vedersø til Berlingske.

Eleverne skal komme til tiden

Fraværsreglen blev indført af den tidligere undervisningsminister Merete Riisager (LA) som en del af en større fraværspakke, efter at en stikprøveundersøgelse havde vist, at eleverne på nogle gymnasier i gennemsnit var fraværende i op til en femtedel af undervisningen.

Bekendtgørelsen har i det sidste år betydet, at lærerne i begyndelsen af hver time skal registrere, om eleverne er til stede. Er de ikke det, får de fravær for hele timen, hvor gymnasierne før for eksempel kunne give 50 procents fravær, hvis en elev var forsinket i begyndelsen af timen.

Birgitte Vedersø, der selv er rektor på Gefion Gymnasium, fortæller, at Danske Gymnasiers undersøgelser viser, at fraværsprocenterne på landets gymnasier er faldende, og at det i høj grad skyldes gymnasiernes egen indsats.

»Vi mener selvfølgelig, at eleverne skal komme til tiden, og at de skal komme til alle undervisningstimer. Vi skal have nedbragt fraværet i gymnasiet yderligere, men det er en opgave, som skolerne også tager på sig. Vi ved, at hvis en elev har højt fravær, er risikoen for frafald større, og det er der ingen, der har interesse i. Hverken eleven eller skolerne,« siger Birgitte Vedersø.

Hun mener desuden, at de stramme regler tager elevernes fokus væk fra læringen.

»Eleverne har været noget opmærksomme på reglerne og hele den her idé om, at det ikke kan betale sig at komme, hvis man alligevel får fravær. Det er selvfølgelig en rigtig, rigtig ærgerlig indstilling at have, men jeg vil sige, når man har så rigidt et system, er det lige før det opfordrer til en »kan det betale sig«-tænkning, som vi på andre måder forsøger at komme ud over ved at få eleverne til at interessere sig for, hvad de skal lære. Det kommer til at stå meget højt i elevernes bevidsthed i stedet for det, de egentlig er der for, nemlig at blive klogere,« siger Birgitte Vedersø.