Opdateret

Flere komplekse batteribrande giver beredskaberne sved på panden

På fem år er antallet af brande udløst af batterier i elcykler, mobiltelefoner og løbehjul næsten tredoblet.

Et cykelbatteri til opladning fik skylden for en brand på Landsdommervej i København i april 2024. En batteribrand kan udvikle sig voldsomt, hvis branden involverer flere produkter med litiumionbatterier, lyder det fra Danske Beredskaber. (Arkivfoto). Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix

Siden 2020 er antallet af brande i litiumionbatterier i danske hjem næsten tredoblet.

Det viser tal fra Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber.

Sidste år blev der registreret 143 brande forårsaget af de batterier, der indgår i for eksempel mobiltelefoner, løbehjul, elcykler og haveværktøj.

Det var ni procent flere end året før og næsten tre gange så mange som i 2020, da brandfolk rykkede ud til 55 brande forårsaget af litiumionbatterier.

Det stigende antal batteribrande udfordrer beredskaberne, lyder det fra sekretariatschef i Danske Beredskaber Bjarne Nigaard.

- Vi har set en markant stigning i batteribrande de seneste fem-seks år. Det er desværre ikke så overraskende, fordi vi omgiver os med mere elektronisk udstyr, der bruger de her batterier.

- Men det gør brandslukningen mere kompleks, siger han.

Sekretariatschefen peger på, at batteribrandene er forbundet med en stor energiudladning.

- Selv et mindre batteri til et haveredskab kan udløse en ret stor og kompliceret brand, der spredes temmelig hurtigt.

- Og hvis først branden spreder sig og får fat i yderligere et produkt med et tilsvarende batteri, så stiger kompleksiteten. Det er en udfordring for beredskaberne.

Brandfolkene skal også være opmærksomme på, at batteribrande kan genantænde.

- De her brande har det også med at genantænde igen og igen. Selv når man tror, de er helt slukket.

- Derfor kræver det en helt anden tilgang til at slukke dem, siger Bjarne Nigaard.

Det er gruppen af "mindre transportmidler", der udgør den største gruppe af brande i kategorien mindre litiumionprodukter.

Det dækker for eksempel over elcykler, løbehjul, hoverboards og elscootere.

En tredjedel af brandene sker i forbindelse med opladning.

Derfor bør man tage sine forholdsregler, når batterierne lader op, lyder rådet.

- Optimalt set bør man være til stede, når batterierne oplader. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, så foretag opladningen et sted, hvor der er mindst muligt brandbart materiale.

- Og så er det altid en god idé med en røgalarm, siger Bjarne Nigaard.

/ritzau/