Elever belønnet for at skrive både nære og svære historier om covid-19 – her er vinderne

Over hele landet har tusindvis af elever fra hundredvis af skoler skrevet både de svære, nære, stærke og sjove historier om covid-19 og deltaget i Berlingskes store nyhedskonkurrence »Nyhedsugen 2020«. Se vinderne af alle fem kategorier her.

Her ses tegningen til en af de mange stærke historier i avisen »Coviden« fra 6.C på Fladsåskolen afd. Mogenstrup i Næstved. De er en af vinderne i Berlingskes aviskonkurrence for skoleelever »Nyhedsugen 2020«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tegning: Abdulkadar Naoos
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De skulle egentlig i gang med at lave mad hver for sig – i hver sit køkken. For sådan må lektionen i hjemkundskab nu engang foregå, når man går i 6. klasse og er blevet hjemsendt.

Men inden eleverne skal i gang med decilitermål, skåle og stegepander, så er der lige en vigtig fællesbesked til eleverne i 6.C på Flådsåskolen afd. Mogenstrup. Derfor sidder eleverne nu lidt hjemmematte og kigger ind i skærmen hjemme fra hver deres decembermorgenmørke værelser.

Men lidt efter bryder den slags jubel ud, som kun kan ses, men ikke høres, når man har sat sin computer på »mute«, for dagens vigtige besked er, at klassen har vundet Berlingskes store landsdækkende aviskonkurrence »Nyhedsugen 2020« i skarp konkurrence med tusindvis af andre elever i hundredvis af klasser landet over.

»Det har været spændende og meget anderledes i forhold til, hvad vi plejer at lave. Og så bliver det da kun endnu sjovere af, at vi har vundet,« siger Sebastian Nielsen.

Historier om coronavirus fra hele landet

Sammen med klassekammeraterne har han lavet printavisen »Coviden«, der er fuld af velskrevne historier, som den om minkfarmerens datter, eller den om pigen, som har mistet sin mor og fortæller om at skulle begrave hende under coronaepidemien.

Forsiden på avisen »Coviden«. Fold sammen
Læs mere

Som både avisens titel og indhold afslører, var årets tema i konkurrencen »Borgere sammen – hver for sig«. Det skulle eleverne i de mange deltagende klasser omsætte fra overordnet tema til ideer, til interview, til illustrationer, til grafik, til nyhedsartikler, til layout og til en færdig avis. På bare en uge. Så var der deadline.

Herefter fandt dommerkomiteen bestående af skoleelever, repræsentanter fra skolevæsenet, journalister og redaktører frem til vinderne af de i alt fem forskellige kategorier i årets konkurrence.

Kritisk sans og nysgerrighed

Årsagen til, at Berlingske står bag den årlige nyhedskonkurrence for skoleklasser, er ifølge formand for dommerkomiteen og chefredaktør på Berlingske Mette Østergaard, at kritisk journalistik er et helt essentiel for, at vores samfund fungerer, fordi journalistik sætter fokus på alt det, der ikke fungerer, og på den måde er med til at skabe en bedre hverdag for alle i samfundet.

»Vi håber, at opgaven med at lave en avis gør eleverne mere bevidste om, at de skal forholde sig både kritisk og nysgerrigt til den verden, de møder. Og så har de forhåbentlig haft det rigtig sjovt med at lave avisen sammen. Det kræver nemlig en stærk holdindsats at lave en god avis,« siger hun.

Når årets tema handlede om coronaepidemien, så er det ifølge chefredaktøren på Berlingske, fordi den fylder i vores kollektive bevidsthed både nu og på lang sigt.

»På meget kort tid har vi fået forandret hele vores hverdag. Der er mange historier at fortælle om, hvordan vi tilpasser os. Forhåbentlig har det også givet eleverne et rum til at reflektere over, hvad der er sket med dem og andres liv under pandemien,« lyder det fra Mette Østergaard.

Alle kan være med

Glæden denne morgen er ekstra stor blandt eleverne i 6.C, fordi de ikke alene har vundet for den bedste printavis på 6.-7. årgang. De har tilmed vundet i specialkategorien »Z-factor«, for de mange flotte illustrationer, som var igennem avisen. Mange af dem har Abdulkadar Naoos tegnet.

»Det har været meget spændende, og det sjoveste for mig har været at finde på noget at tegne til historierne,« siger han.

Og netop det, at eleverne har forskellige styrker og kan bidrage med noget forskelligt i skabelsen af avisen, er for klassens lærer Sarah Saabye en af de hel store styrker ved aviskonkurrencen.

»Eleverne i en folkeskoleklasse kommer fra meget forskellige hjem. Nogle har set aviser og nyheder før. Andre har ikke og ved ikke meget om det. Men der er mange forskellige typer af opgaver, når man laver sådan en avis,« siger hun og uddyber:

»Det betyder, at alle kan være med og går herfra med en succesoplevelse og en følelse af, at det også har været sjovt at være med.«