Alle kan igen logge ind på Sundhedsplatformen.

Det skriver Region Hovedstaden torsdag, efter at "en del brugere" tidligt torsdag har oplevet driftsproblemer.

- Driftsforstyrrelserne er nu løst, og alle kan igen logge på Sundhedsplatformen, lyder det i et skriftligt svar.

Det var kun Region Hovedstaden, der oplevede problemerne, som nu er løst. Ifølge regionen påvirkede udfordringerne brugeradgangen fra klokken 07.15 til klokken 11.50 torsdag.

- Det var ikke selve Sundhedsplatformen, der var ramt, men en central tidsstyringskomponent i infrastrukturen, som påvirkede brugernes adgang til systemet. Der var desuden ikke tale om et cyberangreb, skriver Region Hovedstaden.

Driftsforstyrrelserne fik Nordsjællands Hospital i Hillerød til at aflyse alle ikkeakutte operationer.

Det skrev TV 2 på baggrund af en intern meddelelse fra hospitalet. Det fremgik desuden, at kriseledelsen var indkaldt, lød det.

Region Hovedstaden bekræftede de udskudte operationer over for Ritzau.

Sundhedsplatformen er patientjournalen i Region Hovedstaden og Region Sjælland, der i 2027 bliver til Region Østdanmark.

Platformen er altså det it-system, som sundhedsmedarbejdere bruger til at få overblik over patienters sygdomsforløb.

Medarbejderne kan her få svar på blandt andet blodprøver, skanninger og røntgenbilleder.

Sundhedsplatformen blev indført på alle sygehuse og hospitaler i de to regioner tilbage i 2017.

Patienter kan selv tilgå deres journaler gennem Min Sundhedsplatform, der både findes som app og som hjemmeside.

Regionen har ansvaret for Rigshospitalet samt hospitalerne i Herlev, Gentofte, Bispebjerg, Frederikssund, Helsingør, Hillerød, Hvidovre og på Amager, Frederiksberg og Bornholm.

/ritzau/