Efter fatal ulykke: Sikkerhedstjek hos togoperatør afslører »et forholdsmæssigt for stort antal fejl«

Et sikkerhedstjek mandag afslørede fejl hos godstogsoperatøren DB Cargo, som var impliceret i den fatale togulykke på Storebæltsforbindelsen tidligere i år.

Ulykken skete, da en trailer på et godstog rev sig løs og ramte et modkørende IC4-passagertog på Storebæltsbroen. Otte blev dræbt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Der er store fejl forbundet med den måde, hvorved lastvognstrailere bliver fæstnet til godsvognene hos DB Cargo. Det skriver TV 2.

Togoperatøren er kommet i søgelyset, efter at virksomhedens øltransport var involveret i togulykken på Storebæltsforbindelsen, hvor en lastvognstrailer rev sig løs og kolliderede med et modkørende passagertog på vej mod København. Otte mennesker mistede livet, og yderligere 16 blev såret.

Ifølge TV 2 var der tale om en test af den såkaldte låsepind på en trailer, som skulle finde sted mandag.

»Min formodning er, at der er tilstrækkeligt bevis for, at fastgørelsen ved skamlen (en del af låsemekanismen, red.) på vognen er meget utilstrækkelig, og ved forholdsvis få kontroltjek er der fundet et forholdsmæssigt for stort antal fejl, der alle har betydet, at traileren ikke var korrekt fastgjort til skamlen,« fremgår det af notatet, som TV 2 er i besiddelse af.

Mediet uddyber, at testen blev foretaget af repræsentanter Deutsche Bahn, DSB, politiet, Trafik-, Bygge- og Byggestyrelsen og  Havarikommissionen, hvoraf både Trafikstyrelsen og Havarikommissionen efterfølgende har bekræftet testens resultat.

Dokumentet konkluderer ifølge TV2, at det er »tvivlsomt«, hvorvidt Trafikstyrelsens seneste opfordring til operatørerne om at indføre yderligere sikkerhedstjek er nok.

Tilsyneladende er Trafikstyrelsen kommet frem til samme konklusion.

Tirsdag udsendte styrelsen et forbud mod al transport med sættevogne, der er fæstnet til lommevogne. Konkret er der tale om, at alle virksomheder, der anvender vogntypen, skal indsende dokumentation og en redegørelse for »korrekt montering og sikring« samt udtalelser fra relevante fageksperter.