Dyrenes Beskyttelse mener, at svineeksportører snyder med dokumenter, så danske grise kan sendes på ulovligt lange og varme ture.
Det skriver organisationen i en pressemeddelelse.
Dyrenes Beskyttelse har på baggrund af en "begrundet mistanke" om snyd fulgt efter en lastbil med 500 grise med kurs mod en destination i Sydtyrol i Italien.
Transporten var på forhånd godkendt af Fødevarestyrelsen.
Men efter et ophold på ni timer på den godkendte slutdestination blev grisene læsset igen og kørt yderligere ni timer på tværs af Italien.
En ekstra transporttid, der ifølge Dyrenes Beskyttelse bragte den samlede transporttid op på 35 timer. Grise må ifølge EU-regler højst transporteres i 24 timer, før de skal have et hvil på mindst 24 timer.
Desuden skal grisene ifølge reglerne hvile i 48 timer på slutdestinationer, før de må blive transporteret videre.
- Alt tyder på et systematisk svindelnummer, hvor danske svineeksportører giver forkerte oplysninger og dermed vildleder myndighederne, siger Ditte Erichsen, som er dyrlæge i Dyrenes Beskyttelse, i pressemeddelelsen.
Ifølge Dyrenes Beskyttelse viser aktindsigter desuden, at Fødevarestyrelsen har godkendt flere transporter til samme stald i Sydtyrol, som tilsammen havde flere grise, end stedet er godkendt til, hvis grisene skal have hvil på 48 timer.
Dyrenes Beskyttelse fremhæver, at grise næsten ikke har nogen aktive svedkirtler og derfor er sårbare over for varme.
Risikoen for tørst, sult, overophedning og udmattelse øges i takt med, at transporten bliver længere, lyder det.
Politiken har forelagt dokumentationen for den pågældende lastbiltransport for Henrik Beyer, som er leder af Fødevarestyrelsens Eksport Kontrol Center.
Han anerkender, at det ser ud til, at transporten er gennemført "i strid med alle regler og anstændighed".
Men han siger til avisen, at kontrolcenteret som udgangspunkt ikke undersøger de bestemmelsessteder, som eksportører angiver i de lovpligtige logbøger.
De danske myndigheder undersøger i stedet om turen dertil er i overensstemmelse med gældende regler. Det gælder eksempelvis temperatur, transporttid og antallet af grise.
- Men hvis grisene bliver læsset om efter få timer og transporteret videre, er det ikke i overensstemmelse med reglerne. Hverken i Danmark eller i Italien, siger Henrik Beyer til Politiken.
På baggrund af henvendelsen vil kontrolcenteret henvende sig til de italienske myndigheder for at få undersøgt, om stalden i Sydtyrol lever op til reglerne.
Kontrolcenteret vil desuden undersøge de danske organisatorer af den gældende transport.
/ritzau/