DSB låser fremover dørene 50 sekunder før afgang

I et forsøg på at reducere forsinkelser har DSB besluttet at indføre strammere regler for på- og afstigning. Fra mandag vil man blive mødt af en låst dør i DSBs regional- og intercitytog knap et minut før afgang.

Arkivfoto. Skal du med eksempelvis regionaltog fra København til Kalundborg med DSB, bliver det fremover svært at komme med i sidste øjeblik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix

Fremover kan det betale sig at være i god tid, når man skal rejse med DSBs regional- eller intercitytog.

Mandag morgen begynder DSB nemlig at lukke togdørene 50 sekunder før afgang - og låse dem. Det skriver SN.dk

Indtil nu er dørene blevet lukket 45 sekunder før afgang, men den store forskel bliver ikke de fem sekunders tabt tid. Tidligere har passagerer, der ville af eller på toget i sidste øjeblik, nemlig kunne åbne for dørene, indtil togføreren havde fløjtet for afgang.

Men det er slut nu, fortæller DSBs informationschef, Tony Bispeskov.

»Det her handler om at tage hensyn til de mange, der sidder i toget, og ikke den person, der kommer til toget i sidste øjeblik. Det er vigtigt for vores kunder, viser vores undersøgelser. Tidligere har vi taget meget hensyn til dem, der kom i sidste øjeblik,« siger han til TV 2.

Dog vil den dør, hvor togføreren står og holder øje med situationen på perronen, stadig være åben, lige indtil togføreren fløjter til afgang, lyder det.

Banedanmark skyld i flest forsinkelser

Faktisk er det ikke DSB selv, der står for størstedelen af forsinkelser på togbanerne. En rapport, som Forbrugerrådet Tænk offentliggjorde i august 2018, viste, at Banedanmark har ansvaret for knap halvdelen af alle togforsinkelser i Danmark, mens DSB har ansvaret for lige under hver tredje forsinkelse.

DSB har sammen med Banedanmark testet flere forskellige metoder til at nedbringe forsinkelser på togene, Her har de observeret, at det især er på de større stationer, man kommer til at få gavn af den nye ændring.

»På strækningen mellem Roskilde og Østerport kan der for eksempel hurtigt opstå forsinkelse. Her kan få sekunder være afgørende for, at en forsinkelse ikke breder sig til flere tog,« siger Tony Bispeskov til TV 2.

Han forklarer, at det bliver muligt at åbne dørene, hvis et tog er forsinket og holder stille for længe på perronen.