Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Sænk billetpriserne og få flere til at tage bus og tog.
Sådan lyder det ifølge Jyllands-Posten fra erhvervsorganisationen Dansk Industri (DI).
Prisen for at bruge offentlig transport stiger i øjeblikket.
Trafikselskaberne DSB, Metroselskabet og Movia har hævet priserne, så det i gennemsnit er blevet 4,9 procent dyrere at køre med offentlig transport.
Samtidig kæmper blandt andre DSB med, at kunderne ikke er vendt tilbage i samme omfang som før coronaepidemien.
Det kan blive døden for den kollektive transport, advarer direktør for DI Transport Karsten Lauritzen.
»Lige i øjeblikket hæver man taksterne. Men det er den stille død for den kollektive trafik. Jo mere, man skruer op for prisen, jo flere fravælger den kollektive trafik,« siger han til Jyllands-Posten.
Han foreslår, at de offentlige tilskud til den kollektive transport øges med mindst 300 millioner kroner, og at billetpriserne sænkes med 12 til 20 procent.
Det vil ifølge Dansk Industris beregninger få ti procent flere til at tage bus og tog.
Interesseorganisationen mener også, at takststrukturen og hele organiseringen af den kollektive transport bør forenkles.
Transportminister Thomas Danielsen (V) er glad for oplægget fra Dansk Industri. Men det er ikke vidtgående nok, vurderer han.
»Vi er nødt til at gøre noget radikalt i forhold til udviklingen i den kollektive trafik. Men jeg tror ikke, det er nok at ændre lidt på taksterne og give lidt mere i offentligt tilskud. Vi har brug for at ryste posten virkelig hårdt,« siger han til Jyllands-Posten.
Ministeren siger, at han vil nedsætte et ekspertudvalg, der skal komme med anbefalinger til en ny struktur for busbetjeningen i Danmark.
/ritzau/