Danske gymnasieelever er ikke i skole 9,1 procent af tiden

Merete Riisager vil have fraværet ned, men løsningen er ikke central registrering, mener elever og rektorer.

(ARKIV) Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil have fraværet i gymnasiet ned. Fraværsprocenten ligger ifølge ny opgørelse på 9,1 procent i gennemsnit for hele landet. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

København. Danske gymnasie- og hf-elever er ikke i skole i 9,1 procent af tiden.

Det viser den første opgørelse fra Undervisningsministeriet efter indførelsen af en ny, central registrering, hvor fraværet noteres, hvis eleven ikke er til stede ved timens start.

Det skriver Jyllands-Posten.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vil have fraværet ned.

- Vi kan jo se, at det lykkes for nogle gymnasier at ligge meget lavere, og det viser for mig, at det kan lade sig gøre. Jeg vil gerne ned omkring 7 procent, siger Merete Riisager til Jyllands-Posten.

Der er stor spredning på fraværsprocenten på landets gymnasier.

Mariagerfjord Gymnasium i Hobro kan nøjes med 5,9 procent fravær, mens Frederiksberg HF Kursus ligger i den modsatte ende af skalaen med et fravær på 21,1 procent.

I efteråret blev der indført ny central registrering af fravær, der blandt andet giver 100 procent fravær, hvis eleven ikke møder op til timens begyndelse.

Registreringen har mødt kritik både hos rektorer, lærere og elever i gymnasier og på hf-kurser.

Birgitte Vedersø, formand for Danske Gymnasier og rektor på Gefion Gymnasium i København, mener ikke, at den stramme protokolføring vil føre til lavere fravær.

- Det bør være op til den enkelte skole at finde instrumenterne, siger Birgitte Vedersø til Jyllands-Posten.

Hun vil ikke kommentere, hvorvidt 9,1 procent er en høj eller lav fraværsprocent.

Gymnasieeleverne er heller ikke begejstrede. Formanden for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, Malte Sauerland-Paulsen, tror, at fraværet vil stige med den nye registrering:

- Når du får fravær fra første minut, vil nogen måske tænke, at de ligeså godt kan blive væk hele timen og arbejde på en aflevering til næste uge, siger han til Jyllands-Posten.

Ministeren afviser kritikken og understreger, at målet med registreringen er mere åbenhed og en sammenligning skolerne imellem.

/ritzau/