Cepos advarer mod Klimarådets mål om en halv million elbiler: »Et meget dyrt værktøj«

I en ny rapport presser Klimarådet på for, at der skal flere elbiler på de danske veje. Men transportsektoren er dyr og besværlig, og man skal hellere reducere CO2-udledningen andre steder, mener Cepos.

Ifølge Cepos’ beregning vil en halv million elbiler på de danske veje i 2030 koste samfundet 2,9 milliarder kroner. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

»Et ambitiøst, men dog realistisk mål«.

Sådan beskriver Klimarådet i sin nyeste analyse, Status for Danmarks Klimamålsætninger og -forpligtelser 2019, ambitionen om, at der skal være en halv million elbiler på de danske veje i 2030, som blandt andet såvel Klimarådet selv som Socialdemokratiet tidligere har fremsagt.

Men ifølge den borgerligt-liberale tænketank Cepos er det en dyr sti at gå ned ad.

Tænketankens beregninger viser, at en halv million elbiler på de danske veje i 2030 vil betyde en CO2-reduktion på en halv million ton det år. Men det vil til gengæld, ifølge Cepos’ beregning, koste samfundet 2,9 milliarder kroner alene i 2030.

»Det er et meget dyrt værktøj,« siger Cepos’ analysechef Otto Brøns-Petersen, der står bag beregningerne.

Går imod rådets anbefalinger

I stedet bør man bruge pengene andre steder, mener Cepos. En CO2-reduktion gennem bilparken vil være dyrere end alternativerne, mener analysechefen.

Han så derfor hellere, at man eksempelvis indførte afgifter på kørsel, blandt andet vejafgifter, og at man så mod annulleringer af CO2-kvoter. Det sidste er ellers noget, Klimarådet i tydelige vendinger fraråder i sin statusrapport.

Her skriver Klimarådet også, at transportsektoren er »særdeles svær« at komme uden om, hvis Danmark skal opnå sit erklærede mål om en CO2-reduktion på 70 procent i 2030 sammenlignet med 1990.

Men sådan ser Otto Brøns-Petersen ikke på det. Han mener, at man bør starte ved den billigste løsning.

»Transportsektoren er ikke noget godt sted at starte. Man skal ikke tage det sektor for sektor, men i stedet skal man starte de steder, hvor det er billigst,« siger analysechefen.

Klimarådet skriver, at de er imod kvoteannulleringer, og at man skal gøre noget, der rent faktisk gør en forskel, og som ikke bare er en skrivebordsøvelse. Hvis man skal gøre det, kan man så bare udskyde transportsektoren, som du foreslår?

»Man bør tage de billigste reduktioner først, og så tage dem i den rækkefølge. Det bør Klimarådet også blive bundet til i den nye klimalov, at de skal anvise de mest omkostningseffektive redskaber.«

Men hvis vi starter med de billige reduktioner, skubber vi så ikke bare de dyre løsninger ud foran os? Vi bliver vel nødt til at tage fat i dem på et tidspunkt?

»Ikke helt. Det, man kan håbe på, er, at de reduktioner, som er meget dyre i dag, bliver billigere af teknologiske årsager. Der sker teknologiske udviklinger for elbiler i øjeblikket, og så kan man håbe på, at elbilsteknologien bliver meget effektiv. Så det handler om at tage de teknologier, som er modne, først,« siger Otto Brøns-Petersen.

Billigere end Løkkes million elbiler

Cepos lavede i foråret en beregning på, hvad det ville koste, hvis der skulle være en million elbiler på de danske veje, sådan som daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) foreslog i sin tale ved Folketingets åbning sidste år.

Dengang kom Cepos frem til, at de samfundsøkonomiske omkostninger ville løbe op i 11,2 milliarder kroner om året frem mod 2030, og at regningen ville blive mere end 100 milliarder kroner samlet set.

Til sammenligning er forslaget om en halv million elbiler markant billigere, forklarer Otto Brøns-Petersen.

»Vores beregninger viser, at cirka halvdelen af den halve million elbiler kommer af sig selv. Så det er reelt kun 250.000 elbiler, man politisk skal skubbe på for at få. Med den forrige regerings forslag var det tre gange så mange,« siger analysenchefen.