Blå blink bliver blitzet i stor stil: »I sidste ende vil det kunne forsinke vores indsatser«

De såkaldte stærekasser, permanente og automatisk fartkontroller, kan ikke frasortere udrykningskørsel. Resultatet er bureaukratisk bøvl og kan potentielt gå ud over patienternes sikkerhed.

Mindst 260 gange er blå blink blevet blitzet i årets løb. Det er en markant stigning sammenlignet med tidligere år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ólafur Steinar Gestsson

Når udrykningskøretøjer tænder for de blå blink, bliver fartgrænserne sat ud af spillet.

Stærekasserne – de permanente og automatiske fartkontroller – kan dog ikke kende forskel på en ulovlig overskridelse af fartgrænsen og en udrykning, og derfor bliver udrykningskøretøjer blitzet, selv om de kører med blå blink tændt.

For brandfolk alene er dette sket minimum 260 gange fra 1. januar til 15. november, viser tal fra Danske Beredskaber ifølge Danmarks Radio.

Beredskab Øst, der er en sammenslutning af redningsberedskaberne i Ballerup, Gentofte, Gladsaxe, Herlev og Lyngby-Taarbæk kommuner, er blevet blitzet 90 gange i perioden, mens Hovedstadens Beredskab er blevet blitzet 87 gange af stærekasserne.

Dermed har de to beredskaber i hovedstadsområdet modtaget mere end to tredjedel af de 260 fartbøder.

Kan gå ud over borgernes sikkerhed

De mange bøder har fået Danske Beredskaber til at sende et brev til Vejdirektoratet, der ejer stærekasserne, og til Rigspolitiet, der udsteder bøderne. En kopi af brevet er også blevet sendt til flere ministerier og udvalg på Christiansborg.

Heri fremgår det, at der, før stærekasserne blev opsat, var cirka 30 sager om året med fartbøder fra de almindelige fotovogne.

Ifølge Danske Beredskaber giver de mange bøder en række problemer.

Dels bliver det beskrevet, at det ikke er usædvanligt, at dokumentationsarbejdet for at få annulleret bøden efterfølgende tager op til to en halv time for beredskabet. Det sker, selv om det ifølge brevet, som regel er til at se på billedet, at de blå blink er tændt.

Bøderne gør dog også udrykningskørertøjernes chauffører nervøse, for kan bøden ikke annulleres efterfølgende, risikerer de at miste deres kørekort og dermed også deres arbejde.

»Vi vil helst undgå, at føreren af udrykningskøretøjet på baggrund af usikkerheden om dokumentation sætter hastigheden ned på de strækninger, hvor der er opsat faste ubemandede stærekasser,« skriver Danske Beredskaber i deres brev og fortsætter:

»I sidste ende vil dette kunne forsinke vores indsatser, gå ud over borgernes sikkerhed og i øvrigt skabe farlige situationer i trafikken.«

37.183 fartsyndere

De permanente og automatiske stærekasser står på 11 strækninger rundt om i landet. I hovedstadsområdet bliver der blitzet på Roskildevej i Albertslund Kommune og på Måløv Byvej i Ballerup Kommune. De øvrige ni lokationer kan ses herunder.

De i alt 11 stærekasser er en del af et pilotprojekt, der blev igangsat sidste sommer og skal evalueres i år og i 2021. Der er dog allerede politisk flertal for, at flere stærekasser skal opsættes andre steder i Danmark.

Det fremgår af et notat fra foråret, at de 20 stærekasser blitzede 37.183 fartsyndere i perioden 1. oktober 2018 til 14. marts 2019.