Efter en længere række af forsinkelser bliver Storstrømsbroen endnu en gang forsinket. Denne gang ventes broen at kunne åbne for trafik næste år.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Vejdirektoratet er bygherre på byggeriet af broen, som skal forbinde Sjælland og Falster via Masnedø.

Den seneste plan gik på, at broen kunne åbne for biltrafik i år.

Men der mangler fortsat en række installationer, før den kan tages i brug.

- Selv om det havde været fantastisk at kunne have åbnet broen her i december som en julegave til området, så er vi inde i slutspurten, og vi ser alle frem til at kunne åbne den nye bro for biler, cyklister og fodgængere, siger projektchef Niels Gottlieb i meddelelsen og tilføjer:

- Vi ved også, at der er mange i området, der glæder sig til, at broen åbner. Som det ser ud nu, forventer vi, at det kan ske senest i februar 2026.

Jernbanetrafikken forventes fortsat at kunne flytte over på den nye bro i 2027.

Den nye Storstrømsbro skal erstatte den gamle Storstrømsbro fra 1937, som efter planen skal rives ned.

Den var i næsten 30 år den længste bro i Europa, og indtil Storebæltsforbindelsens Vestbro stod færdig, forblev Storstrømsbroen den længste vej- og jernbanebro.

Den nye bro bliver cirka fire kilometer lang og Danmarks tredjelængste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen.

Storstrømsbroen fra 1937 har en længde på 3,2 kilometer.

Den samlede pris for projektet med den nye bro, inklusive nedrivningen af den gamle, lyder på omkring 4,7 milliarder kroner.

Folketinget vedtog 21. marts 2013 en trafikaftale, der gav grundlag for at sætte gang i arbejdet med at anlægge den nye Storstrømsbro med kombineret vej- og jernbanebro med cykel- og gangsti.

Beslutningen kom på baggrund af en analyse foretaget af Banedanmark, der viste, at den nuværende Storstrømsbro ikke vil kunne holde til de større trafikmængder, der forventes over broen, når Femern Bælt-forbindelsen til Tyskland åbner.

Det blev derudover konkluderet, at den nuværende bro er i så dårlig stand, at det vil kræve omfattende vedligeholdelsesarbejde i fremtiden, hvis den skulle bestå.

/ritzau/