Opdateret

334 millioner skal gå til nye cykelstier i hele landet

Der er afsat penge til statslige cykelstiprojekter i Hedensted, Næstved, Norddjurs, Kalundborg og Vejen.

I 2024 afsættes 334 millioner kroner til i alt 69 statslige og kommunale cykelstiprojekter.

Det skriver Transportministeriet i to pressemeddelelser.

Pengene kommer fra cykelpuljen i Infrastrukturplan 2035, der blev aftalt i 2021. Der blev afsat tre milliarder kroner til en pulje til cyklisme.

Pengene går til 64 kommunale cykelstiprojekter - heraf 28 skolevejsprojekter. Landets kommuner har haft mulighed for at søge om støtte til deres projekter.

Kommunerne kan få 40 procent af omkostningerne for et cykelprojekt i støtte fra puljen.

Resten af pengene har kommunerne selv afsat til projekterne, oplyser Transportministeriet.

Pengene går desuden til fem statslige cykelstiprojekter.

Cykelstierne kommer til at ligge mellem Tørring og Sandvad i Hedensted Kommune, mellem Hammer Torup og Sydmotorvejen i Næstved samt i den vestlige og østlige del af Auning i Norddjurs Kommune.

Desuden ved rundkørslen Sydhavnsvej i Kalundborg og i krydsningshellet sydøst for Vorbasse. Et krydsningshelle er en forhøjning i et trafikeret kryds, som giver fodgængere mulighed for at krydse vejen.

De statslige cykelstier er fuldt finansieret af staten.

Uddelingen af pengene fra den kommunale cykelpulje er først endelig, når Finansudvalget har givet bevilling til det. Det sker på den anden side af sommerferien, oplyser Transportministeriet

Det er staten, der har ansvaret for de statslige cykelstier, og det er kommunen, der har ansvaret for de kommunale.

Statslige veje er motorveje, motortrafikveje og flere landeveje, mens kommunale veje er mindre landeveje og andre typer veje

Karsten Lauritzen, der er direktør for Dansk Industri Transport, fortæller i en skriftlig kommentar, at man bør gøre mere for at øge cyklismen i Danmark.

- Det er dejligt, at man nu udvider nettet af cykelstier, men cyklismen falder desværre stadig på trods af politiske ønsker om det modsatte.

- Derfor bør de fremtidige investeringer i cykelstier, som allerede er aftalt i Infrastrukturplan 2035, fremrykkes som led i den nye cykelstrategi, siger han.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er enig i, at antallet af cyklister falder.

Derfor har han påbegyndt arbejdet med at udvikle en national cykelstrategi, hvor de relevante aktører kan komme med input til, hvordan pengene bruges bedst.

- Da jeg blev transportminister, fik jeg det dejlige ansvar at skulle udmønte tre milliarder til cykling. Det gjorde jeg, samtidig med at vi ikke har noget billede af, hvordan man får cyklet mest til mest værdi for pengene, siger han.

- Så den cykelstrategi skal blandt andet udmønte sig i et værktøj, der skal skabe rammer for os beslutningstagere til at få brugt pengene bedst muligt. siger han.

Strategien ventes færdig i andet halvår af 2025, oplyser ministeriet.

/ritzau/