Cyklisterne er deres egen værste fjende

Færdselspolitiet i København er på stikkerne i denne uge. Jagten er gået ind på de cyklistbøller, der mere end noget andet gør det halsbrækkende at færdes i byens gader.

Det er en kæmpeopgave, for der er behov for en helt ny trafikkultur, til glæde for alle byens borgere, men ikke mindst til gavn for den halvdel af befolkningen, for hvem cyklen er et uvurderligt befordringsmiddel i hverdagen.

I en by af Københavns karakter med overtrafikerede indfaldsveje, snævre gader i bymidten og et kollektivt trafiksystem af en mildt sagt tvivlsom kvalitet er cyklen en hurtigere, bedre og billigere transportform end noget andet. Sund motion kombineres med den nødvendige transport mellem hjem, arbejde og fritidsinteresser. I generationer har København været berømt som cyklernes by, og succesen har måske aldrig været større end nu. I den seneste halve snes år er cykeltrafikken steget med 44 pct., og selv de ansvarlige myndigheder på rådhuset har fået øjnene op for det nødvendige i at anlægge flere cykelstier. Cykelentusiaster burde kort sagt være begejstret.

Samtidig med at der er kommet markant flere cykler i byens gader, er der imidlertid sket et skred i den almindelige trafikkultur. Det er blevet skik og brug at se bort fra selv de mest basale færdselsregler, og det er cyklisterne, der er blevet deres egen værste fjende. Det er velkendt, at en del mennesker får en mere aggressiv karakter, når de har et bilrat i hænderne. Noget tyder på, at et cykelstyr kan have samme forbløffende egenskab.

Politiet får en travl uge.