C1 deler vandene

108.000 kroner for Citroën C1. Ingen store forventninger, men meget delte meninger.

Ærlige C1. Den lille Citroën gør ikke meget væsen af sig. Fartstriberne er mere striber end fart, men C1 gør dét, den kan, på tilforladelig vis, og det scorer den point på. Fold sammen
Læs mere

Testkører Maria Attina Lemonakis er egentlig meget præcis i sin bedømmelse af den lille røde franskmand med de hvide fartstriber: »Det er en value for money-bil.«

Med en pris lige over de 100.000 kroner er der ingen forventninger om kvaliteter som til BMW-ejede Mini, men trods de lidt uglesete franske Citroën-vinger på køleren formår testens suverænt mindste bil alligevel at finde vej til ikke blot Marias, men til yderligere et par stykker af testholdets hjerter.

Ingen svømmer dog over af begejstring og overøser C1eren med rosende superlativer, men de fleste er enige om, at den er prisværdigt enkel, nogenlunde nem at gå til og på visse punkter ligefrem sjov - på den fede måde - at se på.

Den lover ikke mere, end den kan holde, og for 108.000 kroner får man discount-fornemmelse, meget plastik, begrænset plads og en trecylindret plæneklipperlyd, der i nogles ører »larmer som en lille racerbil«.

Dermed er Citroën C1 på ingen måde et uinteressant bilkøb, hvis kravene til bil er begrænsede og den økonomiske formåen lige så.

For det er lige dér, at tre ud af syv testkørere overgiver sig og accepterer C1 som en mulighed. Resten afskriver den i mere eller mindre bramfri vendinger - den hårdeste dom lyder i sin korthed: »Skodbil«.

Måske lige hårdt og unfair nok, men fair nok i den forstand at der kan være grænser for, hvor lidt bil man som køber vil acceptere. Og således er de syv kvindelige testkørere nok meget repræsentative - for nogle er C1 en ok-bil, for andre på ingen måde en overvejelse værd.