Nominerede: Byens Bedste Scene

Byens Bedste 2022 er i luften. For 21. gang finder Berlingske det bedste, København byder sig til med lige nu. Der er 15 kategorier, der rummer byens oplevelser, og 75 nominerede. Giv din stemme nu.

 
Hvem skal løbe med priserne til Byens Bedste 2022? Video: August Bang Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Teatrene i København har haft et par svære sæsoner. Så måtte man ikke, så måtte man godt, så måtte man ikke igen. Men nu lader det til, at alle kan ånde lettet op. Den sidste halvdel af sæsonen er blevet afviklet i god ro og orden.

Heldigvis har de københavnske scener, store som små, holdt fanen højt, dampen og humøret oppe. I mange tilfælde er det blevet til ekstra gode forestillinger: Nu skulle vi bevise vores værd. Og rundt omkring har man også haft mulighed for at forbedre publikumsfaciliteterne. De nominerede til Byens Bedste er alle teatre, der gør det rigtigt godt.

Læs om alle de nominerede herunder. I bunden af artiklen kan du også stemme i de 14 andre kategorier.

Det Ny Teater

På Det Ny Teater er man sig synligt bevidst om, at kun det bedste er godt nok. Fold sammen
Læs mere
Foto: Miklos Szabo.

Man kommer altså ikke uden om Det Ny Teater.

Københavns store musicalscene leverer store, flotte musikforestillinger år efter år – til trods for minimal offentlig støtte. Senest triumferede Silas Holst i musicalen »Kinky Boots«, der gik hen og scorede en Reumert-statuette for Årets musikforestilling og Årets mandlige hovedrolle.

På Det Ny Teater er man sig synligt bevidst om, at kun det bedste er godt nok, hvis publikum skal komme igen. Det gælder på scenen, hvor teatret gennem en lang årrække har været med til at højne standarden for musicals i Danmark.

Men på Det Ny Teater ved de også, at oplevelsen begynder allerede, når tilskuerne går gennem svingdørene i Teaterpassagen. På en god aften er mere end hundrede mennesker i sving på teatret – på og bag scenen, i orkestergraven og i forhuset – for at give publikum den bedst mulige oplevelse.

Det Ny Teater
Gammel Kongevej 29, København V

Nørrebro Teater

Teatret gør alt, det kan, for også at være noget for publikum uden for fast teatertid. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix.

Morskab med mening.

Sådan er mottoet for Københavns store morskabsteater. Her er det sjove sjovt, men ikke bare sjovt – eller rettere: Man vælger sine forestillinger ud fra devisen om, at det sjoveste faktisk er det, der også rummer alvoren i sig. Det må gerne handle om noget. Det gjorde det, da man i efteråret spillede Henrik Ibsens »En folkefjende«, på alle måder opdateret af instruktøren Viktor Tjerneld med en tændt Søren Pilmark i hovedrollen. Og det gjorde man, da man for fulde huse tog det moderne arbejdsliv ved vingebenet i »Jytte fra marketing er desværre gået for i dag«.

Derudover gør teatret alt, det kan, for også at være noget for publikum uden for fast teatertid. Teatrets Late Night Lørdag-arrangementer er en etableret succes, men et varieret program af talks, foredrag, fyraftenssang og musik bidrager til forsamlingshusfornemmelsen.

Flere barer, gode sæder og en sal, hvor alle kan se noget, bidrager til den gode stemning.

Nørrebro Teater
Ravnsborggade 3, København N

Teater Grob

Teaterinstruktør Sargun Oshana er bag roret på den lille scene midt på Nørrebrogade Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Teater Grob er ny på listen i år.

Med den driftige teaterinstruktør Sargun Oshana bag roret har den lille scenen midt på Nørrebrogade virkelig forstået, at et teater ligger, hvor det ligger. Man behøver bare kaste et blik ud på trafikken lige på den anden side af teatrets vinduer: Mangfoldigheden er stor og bred i Københavns tætteste bydel.

Det afspejler sig i et repertoire, der giver plads til en hel masse moderne og ofte unge stemmer, vi ikke er vant til at høre på en teaterscene. Ikke mindst en masse meget forskellige oplevelser af at være dansker med en anden hudfarve end gennemsnittet.

Meget plads har teatret ikke at gøre godt med, men teatrets bar og billetsalg, hvor alle kan slå sig ned med en øl eller en kop kaffe, signalerer alt det, teatret gerne vil: Åbenhed. Et sted, hvor der er plads til alle.

Teater Grob
Nørrebrogade 37, København N

Betty Nansen Teatret

Betty Nansen Teatret har gennemgået en omfattende renovering. Blandt andet har man fået ryddet op i den ellers så trange foyer, så der nu er bedre plads til publikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged.

Kig på det gamle, fine teater på Frederiksberg Allé.

Under corona har man brugt tiden fornuftigt: Teatret har gennemgået en omfattende renovering. Dels har man fået ryddet op i den ellers så trange foyer, så der nu er bedre plads til publikum – man venter lige på at få kælderen i stand, så man også kan tilbyde en ordentlig garderobe. Ovenpå har balkonscenen fået en gedigen overhaling, så den nu kan bruges til lidt af hvert. Og endelig er facaden shinet op, så Betty Nansens signatur nu bølger sig i neon, mens teatret i det hele taget fremstår lysere, lettere, elegante – klassisk og moderne på samme tid.

Men det kan jo alt sammen være lige meget, hvis ikke det, der foregår på teatrets scene er værd at gå efter. Men det er det på Betty Nansen Teatret, hvis dramatisering af Jane Austens »Stolthed og fordom« blev en skøn, sprællevende forestilling, hvor ord og krop gik op i en højere enhed. Lige til at forelske sig i.

Betty Nansen Teatret
Frederiksberg Allé 57, Frederiksberg C

Teatret ved Sorte Hest

Det er ikke ret stort, og det kræver ikke meget at få udsolgt på Teatret ved Sorte Hest. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

Det er ikke ret stort. Men det er der!

Det kræver ikke meget at få udsolgt på Teatret ved Sorte Hest, for den lille sorte æske af et teater hører til hovedstadens små scener. Men det har der så også været i lange perioder. Teatret har ganske vist ligget, hvor det har ligget, i mange år, men er det ikke, som om det er inde i en rigtig god periode? Det skyldes ikke mindst teaterchef og instruktør Maria Vinterberg, hvis livtag med for eksempel Samuel Beckett og Lars Norén har givet teatret en kunstnerisk vægtfylde, der peger langt ud over dets beskedne størrelse.

Såre sympatisk er også de sommeraftener, hvor man åbner teatrets facader og byder på gratis godnathistorier og andre kunstneriske oplevelser kvit og frit for dem, der er ude at gå en aftentur på Vesterbro.

Og så er der bare hyggeligt i den lavloftede foyer, hvor teaterplakater og gamle fotos minder om forestillinger gennem de sidste mere end 40 år.

Teatret ved Sorte Hest
Vesterbrogade 150, København V