Nominerede: Byens Bedste Museum

Byens Bedste 2022 er i luften. For 21. gang finder Berlingske det bedste, København byder sig til med lige nu. Der er 15 kategorier, der rummer byens oplevelser, og 75 nominerede. Giv din stemme nu.

 
Hvem skal løbe med priserne til Byens Bedste 2022? Video: August Bang Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De københavnske kunsthaller og museer læner sig viljestærkt op ad de strømninger, som lige nu optager kunstscenen både her til lands og internationalt. Det drejer sig om et skub til vores gængse opfattelser af køn, identitet, seksualitet og miljøforhold. Årets kåringer går til de museer, der har ramt tidsånden på kornet.

Læs om alle de nominerede herunder. I bunden af artiklen kan du også stemme i de 14 andre kategorier.

O-Overgaden

Julie Stavad: »I am here for pleasure but it is no fun« på O-Overgaden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anders Sune Berg.

O-Overgaden insisterer på at have fingeren på den unge og sitrende kunstpuls ved at give de nyklækkede en soloudstilling baseret på open call-princippet. I år lukkede den gratis kunsthal dørene op for udstillinger, der navnlig beskæftigede sig med køn, identitet, seksualitet og psykiatri. Blandt andet neglede de Dina El Kaisy Friemuth, der havde medvirket i den omdiskuterede dokumentar »Oprøret på Akademiet«, som med sin »No History at All« på O-Overgaden fik et hold af meningsdannere op at støde én gang til over kunstnerens blik på den »alt for hvide samtidskunstscene«.

I den mere afdæmpede ende af skalaen fik feministiske, 88-årige Annette Holdensens bearbejdninger af pileflet og tekstil den helt rigtige kontekst i den nyrenoverede kunsthals enkle rammer, der også lagde terrazzogulv til Julie Stavads opskalerede »læbestifter«, som Statens Kunstfonds Legatudvalg for Billedkunst i år tildelte en præmiering som en udstilling af særlig høj kunstnerisk kvalitet.

O-Overgaden
Overgaden Neden Vandet 17, København K.

Charlottenborg

Mohaemd Bourouissa på Charlottenborg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kamel Mennour.

Kunsthal Charlottenborg har igen i år understreget et vovet greb om tidsånden med debatskabende udstillinger på palæet på Kongens Nytorvs bonede gulve, som hvert år helt automatisk bliver betrådt af akademiets afgangselever, de forårskåde talenter og en række tunge gallerister fra Norden under Chart-kunstmessen.

Blandt årets kuraterede udstillinger var fokus på den politisk agiterende kunst med internationale navne som algerisk-franske Mohamed Bourouissa, der med et poetisk strejf forsøgte at skubbe til billedet af de marginaliserede, kriminaliserede og ikkeintegrerede subkulturer, samt kunstnergruppen Red New Orders mere konfronterende opgør med undertrykkelsen af oprindelige folk. Og så har huset givet plads til de to danske kometer, Lea Porsager og Jeanette Ehlers, der beslaglagde udstillingsgulvene med vindmøllevinger, bedehjul, flettet hår og healende ånder, for blandt andet at italesætte forbrug og bæredygtighed, køn og spirituel seksualitet samt en healing af kolonitidens spor.

Kunsthal Charlottenborg
Kongens Nytorv 1, København K.

Copenhagen Contemporary

Doug Wheelers lysinstallation »LC 71 NY DZ 13 DW« på Copenhagen Contemporary. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tim Nyswander.

Den monumentale kunst har fået sin absolutte holdeplads i København hos Copenhagen Contemporary, der med sine vide rammer er i stand til at invitere værker i stort format indenfor.I år gjaldt det et svimlende lyshav, der lærte os danskere den funky californiske Light and Space-bevægelse at kende og et godt udsnit af de kunstværker, den har kastet af sig siden 1970erne, som for eksempel danske Olafur Eliasson, Jeppe Hein og Ann Linn Palm Hansen siden har lænet sig op ad. De store rumoplevelser i udstillingen, hvor himmel og jord visse steder forsvinder helt, og lysmesteren James Turrells lærer os at fokusere på »at se os selv se«, er lykkedes til perfektion, og er en af hovedårsagerne til, at vi hen over sensommeren 2022 stadig skal bevæge os til Refshaleøen.

Copenhagen Contemporary
Refshalevej 182, København K.

Glyptoteket

Anne Marie Carl-Nielsen på Glyptoteket. Fold sammen
Læs mere
Foto: Glyptoteket.

På Glyptoteket lærte vi i år for alvor en af dansk billedhuggerhistories vigtigste navne, Anne Marie Carl-Nielsen, at kende. Udover at stå bag Rytterstatuen på Christiansborgs ridebane, har hun levendegjort et væld af dyr og mennesker med sine varme hænder, der har sat tydelige spor i leret, inden de blev sendt ud i det danske byrum. I en smuk hvidt-i-hvidt-udstilling fokuseret på hendes gipsskitser iscenesat i museets vidunderlige sale, fik Glyptoteket sammen med en lang række andre udstillingssteder løftet fanen for vigtigheden af at få skrevet nogle væsentlige og til dato oversete kvindelige kunstnere ind i kunsthistorien.

Og så er Glyptoteket altid vidunderligt at besøge. En tur ind i Vinterhaven er en tidslomme af de usædvanlige, hvor springvandets rislen, palmernes højder og rummets fugt, sender selv den mest døde sild på eventyr. Her er en pause med kaffen lige den centimeter bedre end på andre københavnske museer, inden man bevæger sig ud i hjørnerne og ser på græsk-romerske skulpturer og impressionistisk kunst – og naturligvis runder festsalen med de siennarøde vægge, som man får lyst til at tage en bid med sig hjem af.

Ny Carlsberg Glyptotek
Dantes Plads 7, København V

Statens Museum for Kunst

Udstillingen »Efter stilheden – kunstens kvinder tager ordet« på Statens Museum for Kunst. Fold sammen
Læs mere
Foto: Shirin-Neshat-Rapture_Still.

Den absolut mest cementerende udstilling i et år, hvor kunstmuseerne har enedes om at kæmpe en væsentlig kamp for at give plads til »de oversete«, leverede Statens Museum for Kunst med »Efter stilheden – kunstens kvinder tager ordet«. Afsættet var Rødstrømpebevægelsens begyndelse i Danmark i 1970, og derfra bredte den sig tidsmæssigt i begge retninger for at vise 100 års agitationskunst. På afstand af det, der agiteres brændende for, bliver man klar over, hvor utroligt mange stærke og store kunstneriske bedrifter, kvinderne bag de rørende, omsorgsfulde, stærke og heftige værker har leveret.

SMK er rammen om et besøg, der kan tage timer. Bevæger man sig først op igennem husets faste samlinger med ny og ældre kunst, er der mulighed for et sus med et betydeligt vingefang, der matcher de store internationale statsmuseer, og som med held kan trække nogle af de unge gæster fra fredagsarrangementerne ind i kunstens vidunderlige og viltre favntag.

Statens Museum For Kunst
Sølvgade 48-50, København K.