Kunstlivet i København blomstrer, og når man som kunstredaktør forsøger at følge med i det hele, er det, som om der åbner en ny, interessant udstilling hver eneste uge.
Den professionelle kuratering er efterhånden trængt ind i alle hjørner af kunstlivet og har resulteret i et »ordoverbud«, der af og til bliver præcis det: for meget. For mange mellemregninger, for mange introduktioner, for mange stavepladeforklaringer for de tungnemme.
De nominerede kunstmuseer har i årets løb alle udmærket sig ved blandt andet at kunne dosere deres sprogmængde præcist. Billedkunst skal opleves – ikke læses.
Afstemningen er slut. Følg med når vi afslører vinderne på Berlingske.dk.
Læs om de fem nominerede her, og find de andre kategorier nederst i artiklen.

Den hæderkronede gamle Kunstforeningen Gl. Strand har for ikke så længe siden fået ny direktør, og efter halvandet år i stolen lancerede Nanna Hjortenberg i foråret 2024 en storstilet rebranding af sit udstillingssted. Det nye navn er simpelthen Gammel Strand, og hele processen omkring navnet virkede og virker for en uvildig iagttager en smule forvirrende – både på plakater og på deres website står der lige så ofte GS, som står Gammel Strand.
Det skal dog ikke forhindre en nominering af stedet Gammel Strand i denne kategori. Dels kan man nu få virkelig godt bagværk i kælderen, hvor Nørrebro-hipsterne fra bageriet Flere fugle er rykket ind, dels har Gammel Strand i år præsenteret en perlerække af virkelig fremragende udstillinger med dobbeltforestillingen af Tove Storch og Yael Bartana som det foreløbige højdepunkt.
Gammel Strand 48, 1202 København K

Et af hovedstadsområdets bedste og mest uundværlige udstillingssteder er kunstmuseet Ordrupgaard, der ikke alene ejer en verdensklassesamling af fransk impressionisme og danske klassikere fra tiden omkring år 1900, men som også formår at lave relevante, interessante og spektakulære moderne udstillinger, der på forskellig vis belyser samlingens faste elementer.
Lige efter covid-19-tiden slog Ordrupgaard benene væk under alle med Tal R-udstillingen »Alene hjemme«, senere kom en storslået Lundstrøm-udstilling, og i år har vi kunnet kaste os kritisk ud i studiet af »Impressionismens oversete kvinder«. Ordrupgaard er ikke noget kæmpestort museum, men med de vægtige udstillinger og de to moderne tilbygninger af Zaha Hadid og Snøhetta er det et museum, der formår at blive ved med at overraske.
Vilvordevej 110, 2920 Charlottenlund

Siden Michael Thouber overtog direktørstolen på Charlottenborg i 2015, har han formået at gøre den hæderkronede gamle udstillingsbygning til en hypermoderne kunsthal et sted mellem det etablerede og det helt unge og udknaldede.
Det kræver en sikker sans for balance at kunne blive ved med at finde de nye navne, der er lige midt i tidens strøm uden at være sensationsjagende parodier eller kitsch. Den balance rammer Thouber med sin kuratering, og Charlottenborg er igen i dag blevet til et sted, enhver kunstinteresseret er nødt til at holde øje med. I år har særligt udstillingen »Reincarnations of Shadows« af kunstneren Thao Nguyen Phan været imponerende.
Kongens Nytorv 1, 1050 København K

Da Københavns Museum i 2020 flyttede til det tidligere overformynderi i Stormgade, var det tydeligt at museet nu med ét havde fået nogle rammer, der for alvor kunne give det et skub ind i nutiden. Den permanente udstilling var nyopstillet, og en fantastisk bymodel fungerede som woweffekt og showstopper på øverste etage. Eneste mislyd var, at der var lidt for meget fokus på bz-bevægelsen, og at kuratorerne helt havde glemt Amagerbro i deres gennemgang af byens kvarterer.
Her fire år senere er det tydeligt, at museet har fået fornyet sin vitalitet af de nye rammer. De små særudstillinger med Paul Fischer, Ib Antoni og »Min Butik« har været spektakulære, og så er der en ganske særlig grund til at rose museets podcastserie om de arkitekter, der har præget København. Det er smuk formidling og et initiativ, der naturligvis glæder den gamle redaktør.
Stormgade 18, 1555 København V

Som regel handler kåringer som Byens Bedste om at finde den der særlige, lille, oversete ting, som ingen kender, men som er fantastisk. Det er naturligvis godt, når det lykkes, men det forudsatte narrativ er nogle gange lidt synd for klassikerne, og derfor har jeg i år valgt at nominere selveste Louisiana.
Det store slag- og flagskib i Humlebæk Havn behøver naturligvis ingen nærmere præsentation, men museet formår år ind og år ud at forblive relevant og at lave ikke alene Danmarks bedste kunstudstillinger, men sandelig også Danmarks bedste kultur- og arkitekturudstillinger. I år har vi således kunnet fornøje os med både Roni Horn, Cave Bureau og den helt vilde »Pussy Riot«-udstilling – og der er ingen tvivl om, at dette tårnhøje niveau vil fortsætte. Så derfor denne nominering: Louisiana er en gave til Danmarks kunstliv.
Louisiana Museum of Modern Art
Gl. Strandvej 13, 3050 Humlebæk



