Hvad enten man er til scenekunst, musik eller oplevelser i byens rum, så er der altid masser af oplevelser, man ikke anede, man havde lyst til at få.
Og der er masser af dem i København. Her er fem af de gode fra året, der er gået.
Afstemningen er slut. Følg med når vi afslører vinderne på Berlingske.dk.
Læs om de fem nominerede her. Find de andre kategorier nederst i artiklen.

København har en lang historie som jazzby, og mange kan stadig fortælle historier fra 1960erne og 1970erne, hvor en række amerikanske jazzikoner gjorde byen til deres kreative base. At jazzen stadig trives og har det godt, skyldes især Copenhagen Jazz Festival, der utrætteligt samler danske og udenlandske musikere hver eneste sommer.
I løbet af festivalens ti dage spilles der mere end 1.000 koncerter på cafeer, værtshuse og pladser. Få arrangementer er så svære at komme udenom som Copenhagen Jazz Festival, der har givet sommer i København lyden af en saxofon, en klarinet eller en sang.
Hvert år i juli i København.

Det er godt nok et tegn på overskud, når det ikke særligt store Teatret ved Sorte Hest ligefrem deler ud af sit overskud og tilbyder gratis godnathistorier til københavnerne. Ideen var egentlig skabt i frustration: Hvad stillede man op under corona, når man ikke kunne invitere publikum indenfor? Men »Godnathistorier til nabolaget« er blevet en herlig tradition, der er kommet for at blive.
Et gratis skud kultur til alle, der møder op på parkeringspladsen ud for porten til teatrets kontor på udvalgte sommeraftener i juni. Her kan man fra klapstolene labbe både musik og oplæsning i sig, når nogle af landets bedste kunstnere skiftes til at skabe eftertanke, intimitet, fællesskab og magi – i år blandt andre Susse Wold, Lars Mikkelsen, Jacob Binzer, Ellen Hillingsø, Steen Stig Lommer, Anette Støvelbæk, Østkyst Hustlers og Sarah Boberg. Så kan vi sove sødt.
Teatret ved Sorte Hest, Vesterbrogade 150, 1620 København V.

Shakespeare for alle! Sådan lyder mantraet for udendørsteatret Shakes, som efterhånden har fået etableret en skøn, gratis københavnertradition i Ørstedsparken. Her indtager de glade gøglere i det hæsblæsende cykelteater søkanten sommer efter sommer med deres helt egen udlægning af Williams Shakespeares dramatik.
Her er ingen fine fornemmelser, selvom Shakespeares egne ord indimellem lige får lov til at blande sig med sommervinden. Til gengæld er der masser af fart over feltet, skæg pingpong med publikum, smægtende popsange, diskodans, rablende vanvid og frådende glæde ved at fortælle en god historie. Selv den største tragedie bliver en fest!
Shakes
Spiller i Ørstedparken i maj og juni.

Hvert år kulminerer det store, nationale fællesløb Royal Run i hovedstaden. Efter en lang dag vender kong Frederik hjem fra provinsen for – som en anden hærfører – at sætte sig selv i spidsen for motionister i alle aldre. Også i år blev den kongelige løbedag en formidabel folkefest med hele 42.802 deltagere i de københavnske og frederiksbergske gader.
Løbet, der oprindelig var tænkt som en enkeltstående begivenhed i forbindelse med den daværende kronprins' 50-års fødselsdag, viste sig at være så god en idé, at det siden er blevet en fast tilbagevendende begivenhed. Det er en ægte inkluderende begivenhed, fordi alle kan deltage. Uanset alder, uanset hvor mobil man ellers er. Nogle løber for at komme først over stregen, men det er også helt i orden bare at gå en af ruterne i sit eget luntetempo. Der er brug for begivenheder, der binder os sammen. Royal Run er et godt bud på en sådan.
Royal Run finder sted hvert år i maj.

Skældt ud og truet med lukning: alt for meget druk og decibel i byens gader: Tistortion! Gadefesten Distortion har – med rette – været kritiseret af både naboer og politikere med jævne mellemrum. Festen havde taget overhånd og skabt både kaos og utryghed i de bydele, hvor den slog sig ned.
Men strategien er nu lagt om efter 26 år. Og efter den seneste ombæring af Nordeuropas største asfaltbal har der ikke været andet end et lettelsens suk og lovord over for organisationen bag festen, der har lyttet til kritikken. Strategien med at skrue ned for lyden har været en succes. Det samme har ideen om at skabe mindre sammenhænge – fra MormorDistortion over ballet og tango til langbordsmiddage – for et langt mere varieret publikum, ikke bare for stangberusede teenagere fra Ølstykke.
Finder sted hvert år i maj/juni.




