De store byggerier sætter spor i byen og former vores fælles fremtid. 

Arkitektur er ikke bare nutid – det er noget, vi skal leve med i generationer. Så hvad fungerer bedst, når vi ser på helheden. 

Her er vores seneste favoritter. 

Afstemningen er slut. Følg med når vi afslører vinderne på Berlingske.dk.

Læs om de fem nominerede her, og find de andre kategorier nederst i artiklen.

Linda Kastrup

Midt i de meget tidstypiske bebyggelser Bispeparken og Grønningen Nordvest har landskabsarkitekterne fra SLA omdannet et lige så tidstypisk haveanlæg til et vildtvoksende, »jazzet« og temmelig anarkistisk skybrudsprojekt. 

SLA arbejder med det, de kalder »svagt design« – en formgivning, der på taoistisk vis bøjer sig for brisen, men alligevel formår at være sig selv. Det kan lyde esoterisk eller bare almindelig rodet, men når det lykkes, som det er lykkedes her, er det fantastisk.

Bogtrykkervej 43, 2400 København NV.

Søren Lorenzen

Pihlmann Architects med arkitekten Søren Pihlmann i spidsen er bannerførere for en ny tilgang til materialeøkonomisk bygningsrenovering. »Alt skal genanvendes« er konceptet, og det kan lyde som en umulighed, men er det tilsyneladende ikke.

Her på Thoravej 29 viser Pihlmann, hvordan det kan gøres, og resultatet er langt mere end bare OK overbevisende. Vi ser her de første bud på en ny bæredygtighedens æstetik, der formår at være både praktisk mulig og kunstnerisk overbevisende.

Thoravej 29, 2400 København NV.

Søren Lorenzen

Langs Åboulevards brusende flod af trafik har EFFEKT tegnet de meget vellykkede studieboliger »Harmonikahusene«. En bebyggelse, der letter venligt på kasketten til de klassiske kæmpekarreer langs vejen og til den omhyggelige opmærksomhed på proportionering og materialitet, der kendetegnede tidligere tiders byggeri. 

Den flotte zig-zag facade er allerede blevet et pejlemærke i byen, og i det hele taget er bebyggelsen og dens sammenhæng med kvarteret omkring Den Franske Skole bagved en meget vellykket tilføjelse til bydelen.

Bülowsvej 43, 1870 Frederiksberg C.

Sandra Gonon

Det er flere år siden, at arkitekterne fra ADEPT og landskabsarkitekterne fra LYTT vandt konkurrencen om de såkaldte »støttepunkter« på Amager Fælled. 

De fem små »arkitektoner« og den landskabelige bearbejdning, der omgiver dem, er alle sammen smukke eksempler på effektiv minimalisme, og det samme kan man sige om det sidst færdiggjorte »støttepunkt«, udsigtstårnet for enden af Asger Jorns Allé i Ørestad. 

Både broen frem mod tårnet og selve den sorte struktur med det yakisugi-brændte træ markerer sig gådefuldt og elegant som kunstnerisk kontrapunkt til det lidt mere fodformede Ørestad.

Find tårnet for enden af Asger Jorns Allé.

David Stjernholm

I den tidligere Nutana -abrik i Baldersgade på Nørregade har arkitekten Sophie Nielsen fra tegnestuen Studio Roso stået for den diskrete ombygning og opgradering, der har skabt Kunsthal n. Det er et pro bono-projekt, der vil bringe moderne kunst til Nørrebro. 

Den diskrete ombygning er gjort med en meget fin sans for det nødvendige. De stilfærdige rum har fået præcis det løft, der gør lokalerne til noget særligt, men som samtidig bevarer den uformelle aura af baggård og produktion. Et smukt eksempel på det muliges kunst.

Baldersgade 14, 2200 København N.