Guide til at skrive en pressemeddelelse

Som Business Direct-kunde kan du publicere dine pressemeddelelser på sitet. Er du ikke vant til at skrive, har vi her samlet en guide til at lave en god pressemeddelelse.

Business Direct er Berlingskes presseservice, hvor virksomheder med abonnement kan publicere pressemeddelselser på særlige områder på business.dk og i Berlingske Business.

Er du ikke vant til selv at skrive pressemeddelelser, har vi her samlet en guide, som du kan gå ud fra, når du skal skrive.

Før du går i gang med at skrive:
Det første du skal gøre er at spørge dig selv:
”Er det, jeg vil skrive om, interessant for folk, som læser business-nyheder?”
Er svaret ”Ja”, skal du bare skrive løs.
Er svaret derimod ”Nej”, så er Business Direct ikke det rigtige sted at publicere stoffet.
Hvis du er i tvivl om det, du gerne vil skrive om, er relevant, skal du kontakte os – vi hjælper gerne.

Sådan fanger du læserens opmærksomhed:

Vælg en god overskrift
Når du har lagt dig fast på et emne, er første skridt at vælge en overskrift til din historie.

Du skal huske på, at det er overskriften, der får læseren til at klikke på din historie. Hvis den ikke sælger din historie, bliver den måske aldrig læst.

Derfor er den bedste overskrift den, som klart og præcist opsummerer din historie. Undgå at bruge gåder, ordsprog og slogans i overskriften. De har den ulempe, at læseren ikke forstår, hvad historien handler om – og så viser alle vores undersøgelser, at læseren ikke klikker på historien.

Selve teksten

Når du skriver teksten, skal du fokusere på at besvare følgende spørgsmål:

  • Hvad er det nye i historien?
  • Hvilken konsekvens har det for jeres virksomhed?
  • Hvad kommer der til at ske efterfølgende?
  • Hvorfor er det vigtigt for jer at fortælle?

Du skal huske at læserne på Business.dk besøger siden for at læse nyheder fra erhvervslivet. Derfor er det vigtigt at du nøje overvejer om stoffet er spændende for en avis-læser.

Nyttige hints når du skal skrive:

Undgå første person i teksten
Hvis du har brug for at skrive ”Jeg”, ”vi” eller ”os” i teksten, kan du samle det i et afsnit, som du laver som citat og sætter titel og navn på afsenderen. På den måde bliver læseren ikke i tvivl om hvem, der siger hvad.

Undgå tekniske termer og fagudtryk
Husk på at læseren af jeres pressemateriale er en ”almindelig” avislæser, som ikke nødvendigvis er ekspert i netop det, I beskæftiger jer med. Undgå derfor lange tekniske termer – og søg i stedet at forklare og udbyde, hvad I laver.

Korte afsnit
Lav et nyt afsnit i teksten efter hver 5-7 linje. Det gør teksten mere læsbar, og nemmere for læseren at komme igennem.

Brug underoverskrifter
Efter hver 5-7 linje, skal du overveje at lave en underoverskrift, som fortæller, hvad næste afsnit handler om. Dette hjælper igen med at fastholde læseren.