Yuan-devaluering rammer biler, luksus og miner

Kina valgte igen onsdag at devaluere sin valuta, yuan, ved at sætte den såkaldte referencekurs 1,6 pct. lavere end tirsdag. Manøvren rammer tre især tre typer aktier - bilproducenter, luksusgodeproducenter og mineselskaber, vurderer chefaktieanalytiker i Nordea Michael Borre.

Foto: FRANCK ROBICHON. Devalueringen gør det dyrere for kineserne at købe udenlandske varer, hvilket kan have konsekvenser for flere europæiske virksomheder.
Læs mere
Fold sammen

Devalueringen gør det dyrere for kineserne at købe udenlandske varer, hvilket kan have konsekvenser for flere europæiske virksomheder.

Desuden sender det et signal til aktiemarkedet om, at de kinesiske myndigheder selv er bekymrede for væksten i det store land.

Da flere europæiske bilproducenter sælger mange biler i Kina, rammes de.

- Desuden er biler et klassisk forbrugsgode, som det er nemt at skære ned på, når ens økonomi er på slankekur. Den afmatning, som tilsyneladende er i gang i kinesisk økonomi, risikerer derfor at ramme bilsalget i Kina, vurderer Michael Borre.

En stor del af bilerne produceres i Kina, hvilket mindsker den negative effekt lidt, men ikke helt.

 

Det er specielt producenter som BMW, VW og Daimler, som har et stort salg af biler i Kina.

Den anden gruppe aktier, der kan stå overfor udfordringer, er de europæiske luksusgodeproducenter. Nordea tænker her på selskaber som Richemont, LVMH og Swatch.

- Luksusgodeproducenterne har oplevet et boom i efterspørgslen fra Kina, i takt med at en stor gruppe kinesere har opnået høje indkomster, der gør dem i stand til at købe vestlige luksusgoder. Denne vækstmotor risikerer at gå i stå, hvis den kinesiske økonomi bremser op, fremhæver Michael Borre.

Den tredje gruppe aktier, man skal være meget påpasselig med, er mineselskaberne i Europa, vurderer Michael Borre.

- Disse selskaber har om nogen oplevet et efterspørgselsboom fra Kina i takt med, at landet har brugt enorme mængder råvarer til at opbygge sin infrastruktur.

- Denne boomperiode er slut, og da mineselskaberne har øget deres produktionskapacitet markant som følge af den gode efterspørgsel, står de nu i en situation, hvor deres vigtigste vækstmotor stopper, samtidig med at udbuddet af metaller stiger, skønner aktiespecialisten og kalder det en "giftig cocktail".