Youtube skubber Århus-iværksættere i gang

Ideudvikling. Hver dag klikker cirka 100 internetbrugere sig ind på en video på Youtube, der præsenterer Århus-firmaet Hatch & Bloom. Firmaet har blot en uge på bagen.

Hvad gør man, når man er en ny iværksættervirksomhed, som gerne vil gøre opmærksom på sig selv, men som ikke endnu ikke råder over noget stort markedsføringsbudget?

Man laver en præsentationsvideo af sig selv og lægger den ind på hjemmesiden Youtube.

Det har i hvert fald været løsningen for en ny iværksættervirksomhed i Århus, Hatch & Bloom A/S, der mest af alt er at betragte som et design- og ideudviklingshus. Videoen, som er fremstillet endnu før, virksomhedens egen hjemmeside er blevet helt færdig, er langt fra nogen traditionel præsentationsvideo. Tværtimod.

Murens fald og brysteholdereUnder overskriften 'Good Ideas Are Real' får århusianerne godt og grundigt blandet murens fald sammen med brysteholdere, Martin Luther King, Ipod, Aston Martin, Live Aid koncerterne og meget mere.

Videoen, der ledsages af akustisk guitar-musik, rummer ikke konkrete informationer men slutter med at henvise til virksomhedens hjemmeside. Videoen ses dagligt af cirka 100 internetbrugere.

Bag Hatch & Bloom står fire tidligere medarbejdere hos designvirksomheden Designit, Mette Theilgaard, Lotte Lyngsted Jepsen, Michael Keissner og Jacob Holm Øe.

Sammen kommer de med baggrund og ledererfaring inden for design- og markedsresearch, fremtidsforskning, idé- og virksomhedsudvikling, grafisk design, kommunikation og branding. På spørgsmålet om, hvad en tilfældig internetbruger skal med en video fra et århusiansk innovationshus, svarer Jacob Holm Øe:

- På mange måder er videoens indhold banalt. Man kan sige, det er en ny fortolkning af det gamle mund til mund-begreb, idet brugerne typisk sender links videre til bekendte. Vi har bevidst satset på at underspille os selv med videoen og ønsket blot at skabe trafik til vores hjemmeside, der naturligvis kommer til at indeholde mange flere firkantede og konkrete oplysninger om kompetencer, ydelser, personer, priser og den slags, forklarer han.

Men allerede nu har vi fået en seriøs henvendelse fra Handelshøjskolen i Århus med baggrund i videoen på Youtube. Skolen er interesseret i et specifikt foredrag.

Vil også markedsføre sig traditionelt- Youtube er blot en af de kanaler, man kan tage i anvendelse i en opstartfase. På længere sigt vil mere traditionel markedsføring og opsøgning af kunder komme på tale, siger Jacob Holm Øe.

Selve virksomhedsnavnet er også specielt. Hatch betyder udklække, mens bloom betyder blomstre, og det er i al sin enkelhed signalet i navnet: Udklækning af nye ideer, som efterfølgende skal blomstre.

Virksomheden, der formelt blev stiftet 1. august, vil satse både på mere traditionelle opgaver inden for grafisk design, kommunikation og reklame samt på innovationsopgaver, hvor der udvikles helt nye former for produkter og services. Østjyderne tror på, at design som idébaseret, tværfaglig virksomhedsudvikling i de kommende år vil vinde indpas inden for mange nye områder og services. Som eksempel peger de på den amerikanske designvirksomhed IDEO, der har designet 'Keep the Change' for Bank of Amerika, en service, hvor banken automatisk runder op til nærmeste dollar, hver gang kunden har gennemført en transaktion. Det oprundede beløb overføres efterfølgende til kundens opsparingskonto. Det gav Bank of Amerika 700.000 nye konti på et enkelt år.

Vil afteoretisere designFor Hatch & Bloom er usynlige og immaterielle services lige så meget design som æstetisk smukke produkter, der vinder designpriser.

Jacob Holm Øe vægter især tværfagligheden højt, hvor så mange som muligt inddrages i udviklingsprocessen.

- Og så vil jeg i øvrigt gerne gøre mit til at afteoretisere design og innovation. Alt for mange gør det til nogle svære teoretiske discipliner, som der undervises i på handelshøjskolerne. Design og innovation handler kort og godt om at få de gode ideer frem i lyset, få dem afprøvet og få dem realiseret. Det kan til gengæld godt være hårdt arbejde at nå derhen, tilføjer han.

Det er nemt at finde virksomhedens video på Youtube. I søgefeltet på videoportalen skriver du blot firmanavnet, og vupti kommer videoen frem på skærmen.