William skal sælge bedstemors parfume

Barnebarn overtager ledelsen af parfumefirmaet Estee Lauder.

De færreste kan se den store forretningsmæssige fidus i at blive sat til at sælge deres bedstemors parfume.

Men sådan har den 43-årige William Lauder det ikke.

Han har sagt ja til fra 1. juli at lede den virksomhed, der bærer hans bedstemors navn, Estee Lauder Companies.

Jødiske Estee Lauder med ungarnske forældre gik ind i forretningsverdenen i 1946 i New York, da hun lancerede fire forskellige hudplejeprodukter, og da hun et par år efter fik egen salgsafdeling hos berømte Saks på Fifth Avenue, begyndte det at gå stærkt.

I 1953 kom også markedets første parfumerede badeolie Youth-Dew og ti år senere den første barbersprit til mænd, Aramis, og så blev Estee Lauder et verdensnavn, der i dag genererer en omsætning på over 30 mia. kr. og beskæftiger ikke færre end 21.500 medarbejdere.

Familiefirma
Estee Lauder blev fra starten drevet som et familiefirma, først med ægtemanden Joseph Lauter som rådgiver.

Af hensyn til den amerikanske dissmag for europæisk lydende navne blødgjorde hun det til Lauder.

Estee Lauder selv lever stadig og fylder 96 i år, men har ikke vist sig offentligt i mange år, og de seneste mange år har sønnen Leonard Lauder været bestyrelsesformand, mens forretningsmanden Fred Langhammer har været adm. direktør. Men nu synes familien, der kontrollerer 52 pct. af stemmerne i det børsnoterede selskab, at der igen skal være en rigtig Lauder i chefstolen, hvor han har været føl et års tid. Det er meningen, at også broderen Gary skal have en fremtrædende post i ledelsen.

Familien Lauder tælles blandt landets rigeste både i USA og Schweiz, hvor flere medlemmer af familien har privatadresse i skattely-kantonnen Schwyz i mange år.