William Demants omdømme på rutschetur

William Demant er ude i en imagemæssige rutschetur, der har taget yderligere fart i år. GN Store Nord kommer stærkt tilbage i Berlingske Business Magasins Imageanalyse 2015.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. William Demants hovedsæde. Her høreapparater fra Oticon.
Læs mere
Fold sammen

Succes smitter ikke. I hvert fald ikke når det gælder image. Som formand for Lego har Niels Jacobsen siden 2008 stået i spidsen for en image- og resultatmæssig optur uden sidestykke. Til gengæld er det de senere år gået den anden vej i William Demant, hvor Niels Jacobsen har været adm. direktør i 23 år.

Selskabet er siden sidste år faldet 27 pladser til en placering som nummer 57 i Berlingske Business Magasins Imageanalyse 2015.

William Demant, der er kendt for Oticon med høreapparaterne, er siden 2006 samlet set faldet i de årlige imagemålinger. Og særligt det seneste år er der blevet slidt kraftigt på William Demants image.

Men William Demant og Niels Jacobsen er også ude i kraftig modvind. Indtjeningen i William Demant har været vigende de senere år, mens rivalen GN Store Nord i samme periode er halet kraftigt ind på William Demant.

William Demants faldende indtjening førte tidligere på året til opsigtsvækkende krads kritik af Niels Jacobsen og William Demant fra en række investorer, der ellers normalt ikke tager bladet fra munden i fuld offentlighed.

Investorerne havde de seneste tre år kunnet iagttage, hvordan William Demant-aktien stod stille i C20-indekset, mens de øvrige aktier steg med 84 procent fra januar 2012 til januar 2015.

Kritikken

Investorerne fortalte i Berlingske Business om deres skuffelse over selskabets resultater og pegede på, at William Demant har tabt både momentum, markedsandele og sit teknologiske forspring.

En investor luftede også sin mistanke om, at Niels Jacobsen har mindre fokus på virksomheden, end han havde tidligere.

»Det er svært at sige, om det skyldes hans bestyrelsesposter andre steder, men det er for eksempel uklart, hvordan hans næstformandspost i A.P. Møller – Mærsk bidrager med noget til William Demant,« lød det fra porteføljeforvalter Peter Holt fra Carnegie Asset Management.

Niels Jacobsen var ikke meget lydhør over for investorernes kritik. Han understregede, at William Demant som fondsejet virksomhed arbejder langsigtet og forklarede den skuffende udvikling i aktiekursen med, at William Demant har valgt at investere i opbygning af et nyt forretningsområde, hvilket selvfølgelig koster og derfor presser resultaterne.

Til gengæld erkendte Niels Jacobsen og bestyrelsesformand Lars Nørby Johansen, at der kunne være et kommunikationsproblem mellem William Demant og investorerne, som kunne have skadet aktiekursen.

Siden kritikken er William Demants aktiekurs steget, men det har ikke reddet William Demant fra et imagemæssigt dyk.

William Demant scorer særlig lavt på imagefaktorerne ledelse og kommunika­tion, og det er også de to faktorer, som sammen med William Demants troværdighed er faldet mest det forgangne år.

Konkurrenten GN Store Nord er til gengæld kommet stærkt igen. Både hvad angår resultater og image.

GN Store Nord ligger højt på imagefaktorer som innovation, kvalitet og troværdighed. Faktisk har GN Store Nord imagemæssigt ikke ligget bedre de seneste ti år. Og det må være en ekstra fjer i hatten for GN Store Nord, at virksomheden sidste år overhalede William Demant og i år solidt cementerer sin position med et image som nummer 25 i dansk erhvervsliv.

Fold sammen
Læs mere