Webhotel får løftet pegefinger

Markedsføring. Udbyder af webhoteller må ikke misbruge ordet "gratis" i deres markedsføring, lyder det fra Fobrugerombudsmanden.

Forbrugerombudsmanden mener, at selskabet Cohaesio A/S (binavn Surftown), som udbyder webhoteller, har misbrugt ordet ”gratis” i deres reklamer. Derfor har selskabet fået en løftet pegefinger i form af, at vildledningsreglerne er blevet indskærpet over for selskabet.

Selskabet har herefter ændret deres markedsføring.

Baggrunden for sagen er, at Forbrugerombudsmanden modtog en klage over, at Cohaesio annoncerede med gratis markedsføring til en værdi af 500 kr. igennem annoncering hos Yahoo Search Marketing.

Det viste sig imidlertid, at der ikke var tale om gratis markedsføring, idet Yahoo, som krav for udnyttelsen af den gratis markedsføring, krævede, at der blev indsat et startbeløb på 50 euro.

Ifølge Forbrugerombudsmandens er denne markedsføring vildledende og dermed i strid med markedsføringsloven. Anvendelse af begrebet ”gratis” kan nemlig kun ske i tilfælde, hvor forbrugeren ikke afkræves nogen form for betaling for den gratis ydelse.

Forbrugerombudsmanden indskærpede derfor reglerne over for Cohaesio, der nu har meddelt, at selskabet er ophørt med at anvende den form for markedsføring.

- mja