Webguru: Mobilbranchen har intet lært

Interview:Mobilselskaberne lancerer portaler til deres kunder med de samme fejl, som man gjorde på nettet år tilbage. Brugerne vil i stedet have målrettet, personlig information, siger webeksperten Jakob Nielsen.

Webguru: Mobilbranchen har intet lært - 1
<CJ2>»Store portaler har vist sig ikke at være nogen succes,« <QA0><br>siger Jakob Nielsen, der gennem syv år har undersøgt netbrugernes adfærd.<br> Foto: Erik Refner
Læs mere
Fold sammen
TDC gør det. Orange og Sonofon gør det også, og det samme kan man sige om teleselskabet »3«. Mobilselskaberne lancerer portaler på stribe til deres mobilkunder, og målet for dem er klart: At skabe mere brug af mobiltelefonen end til bare tale - for at skaffe flere penge i kassen.

Senest har TDC lanceret deres Fly-portal med nyheder, sport og underholdning, og før dem kom Orange, Sonofon og »3« med lignende tiltag. Målet er at skabe en samlet indgang til det mobile internet, hvor der - ganske som i et supermarked - kan faldbydes tilbud som nyheder, musik og underholdning til kunderne mod betaling.

Men dermed begår mobilselskaberne præcis samme fejl, som man har begået på internettet, siger Jakob Nielsen, international ekspert i brugervenlighed af nettet.

»Det er en stor fejltagelse, for store portaler har vist sig ikke at være nogen succes,« siger han.

Kun SMS er en succes
Jakob Nielsen forklarer mobilselskabernes store satsninger på portaler med, at teleselskaberne sætter »ejerskabet« af kunden højt. Ved på forhånd at indstille mobiltelefonen til en bestemt portal, så fastholder man brugeren på de pågældende tjenester.

»I forhold til internettet, hvor folk i høj grad søger de meget fokuserede, mindre hjemmesider, så er problemet med portaler på mobiltelefoner endnu større. For på en mobiltelefon forventer man som bruger at få meget personlig, præcis og relevant information, som man kan bruge der, hvor man er netop nu,« siger han og tilføjer, at efter hans mening er SMS-beskederne i dag den eneste succes med indholdstjeneste på mobiltelefoner.

Skal vokse nedefra
På store portaler bliver indholdet diffust og irrelevant for brugerne, når teleselskaberne selv forsøger at gætte, hvilke tjenester brugerne vil efterspørge, mener Jakob Nielsen. På mobilselskabernes portaler opstiller de en masse tænkte situationer for, hvor brugerne vil bruge deres mobiltelefon.

»Jeg tror, mobiltjenester i høj grad skal komme nedefra, fra brugerne. Ganske som vi så det med SMS. Men et problem i den sammenhæng er, at teleselskaberne stadig er for grådige, og at de i alt for lille grad åbner deres mobile platforme op for folk udefra, som så kan tilbyde deres mobile tjenester til brugerne,« siger Jakob Nielsen.

Han mener, at det frie valg af indhold er ganske afgørende for mobilsatsningens succes.

»På internettet har det vist sig, at succesen har bestået i de 1.000 små tilbud til brugerne. At man har adgang til et hav af hjemmesider, alt efter behov og interesser. Det samme vil ske på mobiltelefonerne. Det eneste sted, vi kan se, at folk går det samme sted hen, er, når de vil søge på nettet. Her går 88 procent af brugerne i vores undersøgelser direkte til en søgemaskine,« siger Jakob Nielsen. Her henviser han til løbende undersøgelser af brugernes færden på nettet gennem de seneste syv år, som han har stået for. Studierne har lagt grunden til en blomstrende forretning for Jakob Nielsen. Normalt er han bosat i USA, men han er netop nu på en turne rundt i verden.

I denne uge giver Jakob Nielsen flere lektioner i godt webdesign i København.