VW træder på sparebremsen

Der sælges færre biler i VW-koncernen. Derfor ventes et omfattende spareprogram at blive præsenteret i dag. Der skal skæres to milliarder euro, hedder det. Men VWs finansielle datterselskab vokser.

BERLIN: Svigtende afsætning og dårlig økonomi får nu Folkevognsfabrikkerne til at træde på bremsen. På et pressemøde i dag ventes koncernchef Bernd Pischetsrieder at meddele besparelser på to milliarder euro (15 mia. kr.). Allerede i går meddelte en talsmand for VW, at man »på grund af markedssituationen er meget tilbageholdende med nyansættelser«.

Talsmanden afviste samtidig et forlydende i boulevardavisen Bild om, at man havde indført totalt ansættelsesstop og ville skære medarbejdertallet ned med et firecifret tal. VW er imidlertid meget forsigtig med at hyre folk, og overarbejde aflønnes ikke længere som hidtil, hed det fra koncernen.

VW har været plaget af dårlige salgstal for luksusbiler som Phaeton, og heller ikke den nye Golf præsenteret for få måneder siden sælger som forventet. Den stærke euro gør desuden eksporten til USA vanskelig. Store afskrivninger på grund af nye modeller og en sanering af VW i Brasilien pynter heller ikke på driftsresultatet for 2003, der er mere end halveret i forhold til året før. Resultatet på 1,78 milliarder euro (13,3 mia. kr.) medfører bl.a., at udbyttet for første gang i otte år er mindre end året før.

Mens VW har svært ved at tjene penge på biler i øjeblikket, går det bedre med finansielle produkter. Datterselskabet Financial Services, der bl.a. består af en online-bank og tilbyder giro, erhvervslån og værdipapirhandel, havde 2003 et resultat før skat på 565 millioner euro (4,2 mia. kr.) - en stigning på 12,8 procent i forhold til i fjor, oplystes det i går. Selskabet nyder bl.a. godt af, at stadig flere tyskere finansierer deres bilkøb med et lån - og her træder VW Financial Services til.

Folkevognsfabrikkerne har knap 337.000 ansatte, heraf arbejder halvdelen i Tyskland.