Vulcan overvinder krise

Administrerende direktør og hovedaktionær i Vulkan A/S Henrik W. Nielsen kan se tilbage på regnskabsåret

2002-03 som et, der kunne have endt mindre heldigt efter tabet af en storkunde.



I stedet for endte året med flere ordrer,

flere kunder og investeringer i nye produktionsmaskiner, der skal sikre fremtiden.



- Efter de omstændigheder vi pludselig

stod i, havde vi ikke regnet med, at det ville gå så godt, som det kom til gå. At storkunden faldt fra, skulle vi

lige fordøje, men efterfølgende har vi udvidet produktionen på grund af stigende efterspørgsel.



Storkunden

var Ellegård Dækservice, der blev solgt til konkurrenten Nordisk Dæk Import,som også er selvproducerende.



At

netop det skete, er generelt meget beskrivende for dækbranchen, der har været noget turbulent de seneste år.



Den

har været præget af opkøb og fusioner, hvilket betyder færre kunder at kæmpe om.



Det, der har

reddet året for Vulkan er netop, at de eksisterende kunder har købt og fusioneret.



En af dem er Ovethi-Dansk Dæk

Service, som nu aftager tyve pct. af Vulkans produktion, som har været på opkøb, og derfor sælger flere af

Vulkans dæk.



Samtidigt har Vulkan tiltrukket flere nye kunder. Det har givet en tro på fremtiden, hvorfor Henrik

W. Nielsen har valgt at investere i nye maskiner, der producerer dæk hurtigere end de foregående maskiner.



- Nogle

gange har vi vundet nye ordrer og nogle gange det modsatte. Men vi har valgt at fastholde vores egen produktion, fordi vi mener den

pris- og kvalitetsmæssigt ligger lidt højere end de andres, og betyder også, at vi på sigt vil udvide, fortæller

Henrik W. Nielsen. Som mange andre virksomheder har Vulkan valgt at sælge alt, der ligger uden for deres kernekompetence som

dækproducenter fra.



Strategien er fremefter at koncentrere sig om det produktionsmæssige. Fordi Vulkan ikke længere

selv er forhandler, undgår de at ligge



I konkurrence med de virksomheder, de sælger til. Derfor kan de koncentrere

sig om at finde nye kunder, der er uafhængige forhandlere og værksteder.



- Når vi går på markedet

ved vi, at den pågældende virksomhed ikke er bundet op på nogle aftaler eller noget bestemt produkt, og så

undgår vi også samtidigt, at vi bliver konkurrenter til vores egne kunder, siger Henrik W. Nielsen.



For at imødekomme

markedet i 2004 har Vulkan planer om moderate investeringer i produktionsmateriel.



Går alt efter planen, vil det føre

til en forøgelse af medarbejderstaben.