Voldsom vækst i handel på internet

Taletid til mobiltelefonen og spil er det store hit, når danskerne køber ind på internettet.

Handel via internettet nåede nye højder i 2003. Friske tal fra PBS viser således, at der blev gennemført over otte millioner kortbetalinger i danske netforretninger.

Det er 126 pct. flere end året før.

Dermed tyder meget på, at dansk e-handel er i fin form, og vækstraterne, der har været trecifrede siden starten i 1999, ser ud til at fortsætte.

»Tallene viser, at der nu er vækst i det her, og jeg tror, at det fortsat vil stige. I absolutte niveauer er det ikke stort, men for flere og flere er det blevet en vane at foretage betalinger via nettet,« siger underdirekør Jesper Mathiessen, der har ansvaret for e-banking hos Nordea.

Både Nordea og Danske Bank her etableret egne markedspladser i den virtuelle verden, hvor der sælges alt fra blomster til bamser. Men det er de unge, der for alvor skubber e-handlen i gang i Danmark.

»Optankning af taletid på mobiltelefonen er simpelthen en hitter. Det samme er tilfældet med spil - for eksempel hos Dansk Tipstjeneste,« siger Jesper Mathiessen. Den store fordel ved Nordeas og Danske Banks markedspladser er, at kunderne betaler via deres homebanking-system, og betalingen derfor foregår i et velkendt miljø.

Det er en fordel, fordi mange fortsat er nervøse ved at benytte Dankort eller kreditkort til betaling for varer på internettet.