Vis mig dit rum

Branding er et af den moderne virksomhedsdrifts mantraer. Funktionalitet, pris og produkter til tiden er ikke mere nok. Produktet skal

være et brand - et mærke - som udsender klare og entydige signaler.


Men branding som værktøj kan bruges

meget bredere end produktet alene. For eksempel kan man brande sin virksomheds rammer - domicilet, rummet.


To unge designere,

danskeren Thomas Lykke (31) og islændingen Thorbjørn Ingason (26) driver sammen designervirksomheden Fabrik. Samtidig

har de begge tilknytning til det engelske livsstilsmagasin Wallpaper. Thomas Lykke er indretningsredaktør på bladet,

og Thorbjørn Ingason har tidligere været art director på Wallpapers designstudio Wink Media.


Men de to unge

designere har også specialiseret sig i at få det industrielle design, det grafiske design og indretningen af virksomhedens rum

til at spille sammen.


Det viser de på udstillingen "Momentum" hos Dansk Design Center frem til 23. juni.









Rummet

brandes

- Når varemærket - eller - brandet - dukker op i flere og flere sammenhænge, bliver også det fysiske

rum inddraget som en integreret del af brandet, siger Thomas Lykke.


- Et typisk eksempel er den offentlige plads i byen, hvor

forskellige brands gennem reklamer og lysskilte på en meget direkte og kontant facon kræver opmærksomhed fra de

forbipasserende. Vi vil gerne vise, hvordan et brands værdi kan udtrykkes mere afdæmpet i det fysiske rum uden at man

går på kompromis med varemærkets kraft og intensitet, tilføjer han.


De to designere har døbt

disciplinen at skabe "branded spaces" eller "brandede omgivelser". Udstillingen "Momentum" er indrettet

som tre livsstilstableauer med elementer og produkter, som designerne fra Fabrik selv har designet.