[Virksomheder sjusker med sproget

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske virksomheders hjemmesider er fulde af sprogfejl, viser en stikprøve foretaget blandt et udvalg af firmaer

De fleste virksomheder har i dag en hjemmeside på internettet. Hjemmesiden er virksomhedens ansigt udadtil det elektroniske visitkort. Ofte er den mange menneskers første kontakt med virksomheden, der imidlertid risikerer at skræmme potentielle kunder væk på grund af fejl. Hvem har f.eks. tillid til en virksomhed, som staver sit navn på flere forskellige måder? Hvem tør overlade ansvaret for salget af ens bolig til en ejendomsmægler, som ikke kan stave til ordet "facade"? Hvilken virksomhed lader et reklamebureau, hvis hjemmeside er fyldt med stavefejl, stå for formuleringen af en ny brochure?

Sjusk med sproget kan føre til mange og dyre misforståelser for den enkelte virksomhed.

Jeg har taget temperaturen på den sproglige standard blandt 50 danske virksomheders hjemmesider og det står sløjt til!

Blandt de tilfældigt udvalgte hjemmesider tilhørende virksomheder fra vidt forskellige brancher er der sproglige fejl på mere end 50 pct. af siderne.

Fejl hæmmer forståelsenTypiske fejl er kommaterings-, orddelings-, tryk- og stavefejl. Kommateringen på mange hjemmesider er yderst mangelfuld.

Manglende punktummer og kommaer hæmmer forståelsen af det budskab, virksomhederne ønsker at sende.

Mange sider er tydeligvis inspireret af engelsk og amerikansk med deraf følgende sprogfejl. Endelig er et stort antal sider behæftet med deciderede tryk- og stavefejl.

Virksomhederne bruger mange penge og energi på hjemmesidernes layout. Stikprøven viser, at der er brugt avanceret teknik og mange timers konsulent-bistand på den visuelle del. Til gengæld synes den sproglige del ofte at være blevet nedprioriteret.

Der bruges øjensynligt meget få ressourcer på korrekturlæsning, og det nedslående resultat kommer klart til udtryk.

Den enkelte virksomhed kan uden brug af de store ressourcer nemt få rettet fejlene og dermed bidrage til forbedringen af det sproglige niveau på nettet og samtidig undgå ridser i virksomhedens egen lak.