Virksomheder laver egne markedsundersøgelser

Mange mindre og mellemstore danske virksomheder har tidligere ikke haft råd til at lade et af de mange analyseinstitutter udføre

kunde- og andre markedsanalyser. Men den høje udbredelse af internet og nye hjælpe-programmer har åbnet døren

til et hav af nye muligheder.



- Vi laver vores egne analyser, og tester blandt andet på målgrupper om de kan lide

forskellige reklamer, siger Simon Ortman der er research director hos mediebureauet IUM, Initiative Universal Media.



Simon Ortman

har en bred erfaring fra analysebranchen som han kan trække på, når han laver markedsundersøgelser for IUM.



IUM

har blandt andet et samarbejde med websitet MSN, hvor brugerne rekrutteres til at bedømme forskellige kampagner.



- I forhold

til det idealet for et panel, er det en anelse dårlige. Men pris og hastighed er meget attraktiv, siger Simon Ortman.



Han

advarer mod, at andre virksomheder ukritisk begynder at lave egne analyser. Hvis man ikke har tidligere erfaringer, er der en række faldgruber

man bør undgå. Læs også artikel på samme side, hvor Simon Ortman fortæller om faldgruberne.

Nye

virksomheder

I Danmark er der opstået en underskov af IT-virksomheder, der tilbyder software som giver virksomheder mulighed

for at lave deres egne undersøgelser.



En af dem er københavnske Interresearch:



- Der er sket en stille forretningsmæssig

revolution, hvor virksomheder selv kan opstille spørgeskemaer og sende dem ud. I flere tilfælde køber de også

et par timer hos en af vores konsulenter, der kan raffinere spørgsmålene inden de bliver sendt ud, siger marketingdirektør

Rene Rasmussen fra Interresearch.



Han fortæller at virksomheden sidste år omsatte for fire mio. kr. stigende til

seks mio. kr. i år.

Voksende markedHan vurderer, at markedet for analyser generelt er voksende, fordi virksomheder

selv kan gennemføre webbaserede undersøgelser.



- Vi udvider markedet fordi flere nu får råd til at

lave deres egne undersøgelser. Men vi tager også markedsandele fra de etablerede analysefirmaer og management-konsulenter.

Som de økonomiske konjunkturer er pt. har mange virksomheder høj fokus på prisen, og vi kan tilbyde analyser for

helt ned til 20.000 kr., siger Rene Rasmussen.



Interresearch har i dag 130 virksomheder og myndigheder som kunder. Selskabets

produkter bliver primært brugt til at lave medarbejder- og kundetilfredshedsanalyser, markedsanalyser, kursusevalueringer, kundespørgepaneler

og web site evalueringer.



Valgprognoser og landsdækkenden markedsanalyser er stadig primært forbeholdt de etablerede

analyse-virksomheder.

NetanalyserStore Analyse-virksomheder som AC Nielsen, Gallup, GFK og Vilstrup har erkendt, at netanalyserne

er kommet for at blive. De har alle indført det i en eller anden form.



- Netanalyserne er det område, der vokser

mest hos os. Der er nogen kannibalisering på vores andre produkter, men der kommer også nye kunder til, siger adm. direktør

Christian Hjort fra Vilstrup.



Han frygter ikke en udvikling, hvor flere mindre virksomheder i stigende grad begynder at udføre

analyser selv.



- Det er positivt. Alternativet er, at de ikkelaver noget. Nu kommer de i gang, og senere kan det være,

at de kommer til os fordi de har behov for rådgivning og hjælp, siger han.