Virksomheder fletter fingre med flere kendte

Kendisser kan påvirke danskernes modeforbrug, og det er virksomhederne blevet dygtigere til at udnytte ved at indgå alliancer med populære musikere og skuespillere

»Vi var nogle af de første, da vi i 2003 tog kontakt til en række managere, som repræsenterede skuespillere her i landet. Vi spurgte, om de ville være interesseret i, at vi som firma gav skuespillerne mulighed for at gå i vores tøj,« siger Peter Ingwersen, der dengang var topchef i Day Birger Mikkelsen og i dag er ansat som kreativ direktør samme sted. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når landets fremmeste skuespillere indtager den røde løber og smiler til kameraet, er de ikke kun sig selv. De er også levende reklamesøjler klædt på af virksomheder, der vil sælge tøj, sko, smykker og tasker. Skjult og åbenlys markedsføring af produkter via de kendte er i fremgang, lyder det fra mode- og PR-branchen. »De senere år er der klart kommet mere interesse for, hvad de kendte går i. Vi omtaler naturligvis de danske modeikoner i Elle, men du ser også, at flere ugeblade har oprustet kraftigt på fronten. De går i dag endnu tættere på de kendtes tøjstil, eksempelvis har både Billed-Bladet og Kig Ind oprettet populære brevkasser, hvori læserne kan få svar på, hvor de kan købe præcis det tøj, som de har set kendte have på til et bestemt arrangement,« siger Cecilie Christiansen, der er chefredaktør på modemagasinet Elle. »Vi har i årevis set, at især Hollywoods megastjerner indgår samarbejder med de store internationale modehuse, og det er kun helt naturligt at denne tendens også rammer Danmark. Det er jo et samarbejde som både modevirksomheden og de får udbytte af,« siger hun. Mode- og livsstilsvirksomhederne er de senere år blevet langt mere bevidst om, hvordan de kan lave aftaler med de kendte om at skaffe omtale af produkterne, fortæller Henrik Juhl, CEO i kommunikations- og brandingbureauet PRD. »Det er stadig ikke lige så udbredt som i USA, men alle modebrands herhjemme med respekt for sig selv har i dag en product-placement-strategi, hvor alliancer med kendte er en væsentlig del af den,« siger han. De seneste ti år er der kommer flere formaliserede samarbejder, og Henrik Juhl peger på, at en stærk alliance med en kendt kan være meget værdifuld for modevirksomhederne. »Bliver det omtalt, at en kendt går med dit produkt så kan det have en meget stor værdi for din virksomhed. Men det er klart, at produktet skal bæres af en kendt, som står for nogle værdier dit brand harmonerer med. Derfor lægger virksomhederne meget energi i at komme i kontakt med de helt rigtige for deres brand,« siger han. I USA er det i dag muligt for de superkendte at få store beløb for at iklæde sig bestemte tøjmærker. Herhjemme kender man deciderede sponsorater fra sportsgrene som tennis og golf, men skuespillere og musikere har endnu ikke profiteret i samme grad af at bliver udnyttet som reklamesøjler som i USA. »Det er mig bekendt ikke særlig normalt, at skuespillere og musikere kræver penge for at bære et bestemt stykke tøj. På den måde er vi et stykke fra amerikanske tilstande,« siger Henrik Juhl.

God indtjeningsmulighed

Mens virksomhederne er blevet dygtigere til at profitere på samarbejdet med de kendte, har de kendte ikke i samme grad fået deres del af kagen, mener Anders Laursen, der er formand for Dansk Musiker Forbund. »Som kunstner skal man vide, hvad man er værd. Det er den unge generation af musikere meget opmærksom på, men blandt de lidt ældre musikere er der ikke samme bevidsthed om, at der faktisk ligger en god indtjeningskilde her, hvis man kræver sin ret over for virksomhederne,« siger Anders Laursen. Også Christian Have, der beskæftiger sig med kommunikation inden for kunst, kultur og underholdning, oplever, at virksomhederne er blevet bedre til at tjene penge på de kendte, og at det kun i ringe grad er gået op for de kendte, hvor meget deres ansigt reelt er værd i markedsføringskroner. »I sammenligning med USA er kunstnere i Danmark og Europa lidt mere tilbageholdene med at se sig selv som et brand. Det er klogt af dem, at de værner om deres integritet, men jeg tror, at de med fordel kan indgå i mange flere alliancer end i dag. De har klart et potentiale for at lave nogle aftaler, som også er til deres fordel, hvis de drøfter med modevirksomheden, hvordan dens salgs- og markedsføringskanaler kan udnyttes til at fremme deres kunst.«