Vinterbaderens PR-vise

Sven Hauge overraskede hele PR-branchen, da han slog sit gamle kommunikationsfirma Klar Text sammen med Communiqé. Han er åben for yderligere fusioner og efterlyser ledelse i branchen.

Vinterbaderens PR-vise - 1
Sven Hauge, 41, nytiltrådt adm. direktør for PR-virksomheden Communiqué. Er uddannet cand. comm. fra RUC i 1988, herefter informationschef i Unisys og siden chefkonsulent i Klar Text, hvor han senere blev partner. Har netop afsluttet en toårig overbygningsuddannelse som organisationspsykolog. Er privat lidt af en vandhund med sejlads i kajak, joller og isbåde foruden vinterbadning. Har to børn og bor i hus med tre generationer i Strøby Egede.
Læs mere
Fold sammen
Tju-hej hvor det går. Rask ind ad døren, fast håndtryk, smil over hele krydderen, øjenkontakt og en stærkt smittende begejstring, som tydeligvis skyldes glæden over det nye job som adm. direktør i det nyfusionerede PR- og kommunikationshus Communiqué.

Det er ellers en af de der ulidelige monokrome grå og råkolde vinterdage, der bare er alt for mange af i Danmark, og hvor den følgende indæthed giver sig udslag i hadske blikke og truende næver i morgentrafikken.

Men sådan er det ikke for Sven Hauge. I morges var han frejdigt ude at vinterbade ved strandvillaen i Strøby Egede, hvor han og familien fordelt på tre generationer bor under samme tag, og nu står han her klædt i sort fra top til tå og er alt andet end farveløs.

»Der har været vild tryk på. Efter nytår har jeg både lagt min bedstemor i graven, sendt min 19-årige datter til Costa Rica og samtidig flyttet mit gamle kommunikationsfirma Klar Text ind hos Communiqué,« siger Sven Hauge, der før koncentrerede sig om rådgivning af danske IT-selskaber og nu oveni udvider paletten med Communiqués brede vifte af rådgivning af topledere, produktion af årsrapporter og krisestyring.

Bank på
Efter et år, hvor PR-branchen flere gange har ytret sig om, at der ikke fortsat var plads til rækken af mindre PR-virksomheder, har fusionen mellem Klar Texts syv medarbejdere og Communiqués 14 ansatte da også vakt opsigt og omtales nu som den første af mange sandsynlige sammenlægninger.

Selv er Sven Hauge overbevist om, at flere vil komme og udelukker ikke, at Communiqué atter vil udvide butikken og tage flere ind i folden.

»Man kan sagtens forestille sig, at vi udvider - enten ved organisk vækst eller en yderligere fusion. Jeg ser gerne, at flere banker på døren,« siger Sven Hauge, der begyndte sin karriere som informationschef i Unisys i 1988, hvofra han kom til Klar Text Kommunikationsrådgivning i 1991 - først som chefkonsulent, senere som partner for endelig i 1998 at overtage det hele ved at købe sin makker ud. Sidste år afsluttede han så en to-årig overbygningsuddannelse som organisationspyskolog, og det er de nye færdigheder i ledelse, der har givet ham mod på at gøre det Communiqué til en af branchens frontløbere.

Derfor var det også ham, der tog initiativ til sammenlægningen og for tre-kvart år siden bankede på døren til Communiqué for at høre, om firmaerne ikke skulle gå sammen og gøre det til en styrke, at de hver for sig dækkede meget forskellige dele af kommunikationsbranchen.

Har meget at lære
»Klar Text havde udviklet sig fra en enmandshær til en gruppe af mennesker og havde en stærk vækst fra 1998 til 2001-2002, men herefter kom der mere stilstand. Der var stadig overskud, men vi havde brug for noget nyt,« siger han.

Sven Hauge foretrækker at være lederen og står helst i spidsen for udviklingen af organisationen med høj fokus på vækst frem for at være manden i marken med den direkte kontakt til kunderne.

Og hvor de to fusionerede selskaber sidste år havde en omsætning på 17-18 mio. kr. til sammen, så er målet efter sammenlægningen, at det ny Communiqué allerede i år når op på 20 mio. kr.

»Jeg har meget at lære i mit nye job. Blandt andet at komme tættere på Communiqués arbejdsprocesser, produkter og markeder. Og jeg vil gå til opgaven med en passende portion ydmyghed, fordi jeg er kommet til noget, der allerede fungerer,« siger han og påpeger, at han da også har skullet lavet sig selv om og ikke bare se sig som fagmanden, der allerede ved det hele.

»Det handler om at have en åbenhed og meget bred aaccept af, at kunne blive tilført noget nyt fra andre,« siger Sven Hauge, der kalder det ny makkerskab for et »perfekt match«, men samtidig erkender han, at det har været et kæmpe identitetsksifte for ham at opgive sine gamle kontorer og det mere uformelle miljø ved rådgivning alene af IT-selskaber og så ellers blot rykke ind hos »storebror«.

»Mens Communiqué har bygget sit gode navn på at være ekstrem kundeorenteret, så kunne de se en pointe i, at jeg kom og talte om ledelse,« erklærer Sven Hauge, der mener PR-branchen lider af en mangel på ledelse.

»Jeg tror ikke, det er så udbredt. Der er så mange små virksomheder, hvor det typisk er en central person - en stifter - som fylder meget i den enkelte virksomhed. Det er selvfølgelig en styrke med en leder med et eminent drive og personlighed, men problemet er, at det kan være svært at strukturere firmaets kompentence og udvikling. Så det er pointen i vores fusion.«