Vind i sejlene til mannequiner

Tøjbranchens fremgang smitter af på producenter og importører af mannequiner og interiør til butikker.





Derudover er der gennem de seneste år kommet flere større indkøbscentre til. Siden 1993 er det kommet 20

nye storcentre i Danmark og omkring ti er undervejs, oplyser Bruno Christensen, direktør for Retail Institute.



Han mener,

at det er en udvikling, der er kommet hele underleverandørsiden i tøjbranchen til gode.



- Det går godt for

underleverandørene lige nu på grund af vækst i tøjbranchen, etablering af nye butikker i centre og derudover

har dagligvarebutikkerne udvidet tøjsalget, siger direktøren.



Et af de største danske firmaer, der producerer

mannequindukker, Hindsgaul Mannequins, har i første kvartal 2004 en vækstrate på 50 procent i forhold til samme

periode i 2003. De har oplevet, at kunder i 2001 og 2002 var afventende over for at investere i nye mannequindukker.



- Vi er

sidst i fødekæden og det er inventar som butikkerne sparer på, når fremtiden ser usikker ud, siger adm. direktør

Lars Nielsen. De har de seneste år oplevet at kunderne har afventet situationen.



- Smertegrænsen er nået. Man

kan jo spare sig ihjel. Som vi ser det, går det godt for de tøjbutikker, der sælger livsstil og oplevelser og det

er dem, der køber vores mannequiner, siger direktøren. Han nævner blandt andet de store kæder Stadium,

Dressmann og Nike som aftagere. Hos Hindsgaul har de måttet ansætte flere folk i produktionen for at kunne leve op til

efterspørgslen. Samme udvikling er der hos M & N Interieur, der siden 2001 er gået fra 20 medarbejdere til 65. De

producerer blandt andet inventar til tøjbutikker. Direktør Henrik Baisner mener, at fremgangen skyldes de mange storcentre,

der er kommet til. Den 9. marts åbner Fields -det største af sin slags i Skandinavien. Og Bruuns Galleri åbnede

sidste år i Århus.



- Det går godt for os, fordi der er så mange større tøjmærker,

der kommer til landet med etableringen af blandt andet Bruuns Galleri i Århus og Fields. Butikkerne skal jo fyldes op, og 2004

ser fremragende ud, siger direktøren. De har som konkurrenterne oplevet, at omsætningen de første måneder

er tæt på en fordobling i forhold til året før.