»Vi tog ikke til Holland for skattefordelen«

De er født digitale og globale, og med det udgangspunkt erobrer de verden. Internetvirksomheden Booking.com er en af rejsebranchens nyere udfordringer.

Darren Huston, administrerende direktør i Booking.com, har fuld fart på, mens der diskuteres lovgivning i Danmark. Booking.com er stiftet af hollændere og er registreret der, men de har også kontor og kunder i Danmark. Foto: Erik Refner
Læs mere
Fold sammen

Booking.com har hovedsæde i Amsterdam, men Berlingske Business møder selskabets administrerende direktør, australske Darren Huston, på selskabets kontor i indre København.

»Vi er stiftet af hollændere. Vi tog ikke dertil for skattefordele,« pointerer Darren Huston, der kom til Booking.com fra Microsoft i 2011. Dengang tilbød booking.com deres kunder et udvalg af 165.000 hoteller, et tal der i dag hedder 630.000.

»På nettet er omfang nødvendigt for succes. Det er ikke en nem branche,« siger han.

Det går med andre ord over stok og sten for det internationale internetselskab, som er ejet af børsnoterede Priceline Group.

Svært at modarbejde udvikling

Booking.com blev grundlagt i 1996 og henvender sig i dag til forbrugere på over 40 forskellige sprog. En del af medarbejderne på kontoret i København er dermed tekstforfattere, der skriver til de danske forbrugere.

»Vi oversætter måske mere, end nogen anden virksomhed i verden. Vi oversætter al information fra engelsk til dansk. Selv om mennesker i mindre lande ofte taler godt engelsk, er det rart at læse på sit eget sprog,« siger Darren Huston.

Booking.com er sammen med blandt andre Expedia.com og Hotels.com nogle af de nye konkurrenter, som er poppet op i rejsebranchen over de senere år.

De henvender sig til forbrugere over hele verden på digitale platforme med lokale sprog, men de er underlagt de regler, som er gældende i det land, hvor selskabet er registreret.

Det betyder, at Expedia.com opererer under hollandsk lovgivning, mens Expedia.com med hovedsæde i Las Vegas opererer under den gældende lovgivning i Nevada både i forhold til forbrugerbetingelser og skatteforhold.

Danske rejsebureauer med brancheforeningen i spidsen mener, at den danske lovgivning bør tilpasses den stigende internationale konkurrence, hvis danske rejsebureauer skal have en chance. Mens der diskuteres i Danmark, buldrer Booking.com videre.

»Sandheden er, at forbrugerne gerne vil booke på internettet, uanset om vi eksisterer eller ej. At modarbejde det, er en meget stor udfordring,« siger Darren Huston.