Verdens største passagerfly bliver endnu større

Den nye Airbus A380 Plus vil kunne rumme 80 passagerer mere og nedbringe brændstofforbruget med 4 procent.

Foto: ERIC PIERMONT

Flygiganten Airbus har netop annonceret, at man agter at opgradere passagerflyet A380, som i dag er verdens største.

”Superjumboen” er verdens største jetdrevne passagerfly, og den blev taget i kommerciel brug i 2007.

Nu kommer så opgraderingen, som skal give luftfartselskaberne 80 sæder flere at rutte med og samtidig skære en god bid af omkostningerne til brændstof, fremgår det af en skrivelse fra Airbus selv.

I et helt nyt design skal placeringen af sæderne ændres, og vingespændet øges, hvad der giver mulighed for at øge tophastigheden og dermed også antallet af passagerer om bord.

”A380Plus vil tilbyde en endnu bedre økonomi og samtidig give en forbedret operationel ydelse,” sagde Airbus’ kommercielle chef, John Leahy søndag under flymessen Paris Air Show.

Afkræfter rygter om udfasning

Den største kunde til Airbus A380-flyene er Emirates, som i dag har 50 A380 i sin flåde. British Airways benytter også flyet på flere af sine langdistanceflyvninger og har desuden bestilt flere fly af samme type, skriver avisen The Telegraph.

En fabriksny A380 koster tæt på de 437 millioner dollars – 2,9 milliarder kroner.

Men med de nye justeringer vil flyet kunne øge distancen med 300 nautiske mil, det vil sige 556 kilometer, og det håber selskabet vil udløse flere nye ordrer.

Det nye vingedesign vil også spare cirka 4 procent på brændstofforbruget.

Dermed afkræfter selskabet forårets rygter om, at man overvejede at skrinlægge A380-modellen, konstaterer The Telegraph.

For få ordrer

Verdens største kommercielle fly har længe døjet med at tjene tilstrækkeligt med penge hjem til den europæiske flyproducent, fordi flere operatører i dag benytter sig af mindre fly, der kan flyve længere distancer, skriver amerikanske CNBC.

Airbus meddelte i sidste uge, at flytrafikken vil vokse lidt langsommere de næste to år, end de tidligere prognoser tilsagde. Og både Airbus og konkurrenten Boeing ser da også færre ordrer fra luftfartselskaberne. Airbus siger, at væksten i trafikken sandsynligvis vil blive på 4,4 procent årligt frem mod år 2036, og det skal så sammenlignes med prognosen på 4,5 procent, som stammer fra 2016, skriver nyhedsbureauet Dow Jones.