Verdens børser reagerer behersket

Mens stribevis af rejser aflyses og redningshold fortsat rydder op i de katastroferamte områder, reagerede børserne behersket på naturkatastrofen i Sydøstasien.

Forsikringsselskaberne verden over lå i går til at tabe et par procent, men flere selskaber lod forstå, at man endnu ikke kan beregne de økonomiske følger af flodbølge i Fjernøsten.

Selv om der er tale om en naturkatastrofe, dækker forsikringen udgifter til de forsikrede i Fjernøsten. Dansk relaterede forsikringsselskaber som Europæiske og Gouda dækker alle ulemper, som er en følge af flodbølgen.

En talsmand for den thailandske regering siger her til morgen, at meget tyder på, at mindst 700 turister er omkommet i Thailand. Som følge af tragedien er den thailandske bath ifølge Børsen svækket med 0,4 procent, mens den indonesiske valuta faldt med godt en halv procent. Det thailandske aktieindeks faldt med halvanden procent, ikke så meget som man havde frygtet.

Børsnoterede TUI (ejer af Star Tour), faldt med godt en procent, mens My Travel endnu ikke er bedømt af aktionærerne, da børsen i London havde lukket. Luftfartsselskaber og andre i rejsebranchen mistede et par procent mere. Thai Airways mistede 3,47 procent, mens Singapore Airlines slap med 0,87.

Til gengæld står de danske rejsearrangører på chartersiden til en dårlig afslutning på et ellers flot år. At sende tomme, store fly til Thailand koster store summer. Star Tour sender i dag hele tre tomme Boeing-767 fly af sted for at hente gæster hjem.

Der er foreløbig stop for charterrejserne til Thailand, mens ruteselskaberne accepterer afbestillinger og ændringer af billetter

Selv om mange danskere alligevel ville af sted til Thailand endte det med, at også My Travel annullerede sin afrejse i går. Star Tour var først til at melde ud, at man gjorde det samme. Indtil videre er alle afgange på charterområdet aflyst fra såvel København som Billund.

Rejsearrangørerne oplyser over en bred front, at de må sætte alle kræfter ind på, at hjælpearbejdet og prøve at få et overblik over situationen og antallet af forsvundne gæster.



sbh@berlingske.dk