Vejret bestemmer dagens annoncer

Internetportalen Jubii tilbyder nu bannerannoncer, der udløses af vejrmeldingen fra DMI. Frostvejr kan f.eks. udløse annoncer for varmt tøj, rejser til Syden og advarsler til bilisterne om glat føre.

Det er fredag morgen i januar. Du er lige mødt på jobbet og er logget på PCen og internettet. Du fryser stadig en smule - kulden overraskede dig til morgen efter flere dage med lunt vintervejr. Man burde tage sydpå i ungernes vinterferie...

Hovsa. En uge på Tenerifa kun 2.500 kr i uge 7, står der nu på din skærm. Kan den læse tanker eller hvad?

Nej, men den kan læse vejrudsigten fra DMI. Og dagens vejrmelding har fået den til at sende annoncer til alle de småfrysende og stormotiverede brugere ude ved skærmene: Tag sydpå, tag varmt tøj på, tag vinterdæk på bilen osv osv.

Det er internetportalen Jubii, der som de første i Danmark (og så vidt de selv ved også de første i verden) - tilbyder sine brugere og annoncører net-reklamer, der udløses af dagens vejrmelding fra Danmarks Meteorologiske Institut (DMI). Og mulighederne for vejr-bestemt annoncering er mange: Rejser til varme eller kølige egne, ispinde, læskedrikke, flyverdragter, badetøj, pelse, vinterdæk, solbriller, paraplyer, solcreme, bobslæder, friluftsbade, sandaler, osv osv.

Fordelen ved at lade vejret bestemme annoncerne på skærmen er oplagt for både forbrugere og annoncører: Færre, men mere værdifulde annoncer for brugeren og dermed større købsmotivation - som det hedder i marketingssproget - dvs. større chance for at man køber noget.

Jubii har allerede den første vejrbestemte annonce liggende på sitet, nemlig en trafikkampagne fra Vejdirektoratet, oplyser presseansvarlig Rasmus Kristensen fra Jubii.