VBG håber på lange lastbiler

Læs mere
Fold sammen
Ændringer internt i den svenskejede VBG-koncern, der leverer udstyr til lastbiler og påhængsvogne, lægger

et økonomisk pres på den danske afdeling, hvis syv medarbejdere arbejder ud fra Ejby på Fyn, hvor virksomheden

ligger klods opad motorvejen.



Den danske afdeling, VBG Produkter A/S, har mistet både omsætning og indtjening, fordi

koncernen har besluttet af to produktioner, dels af stolper til lastbillad og dels af reflekser, som hidtil er foregået i Danmark,

er blevet solgt fra.



- Specielt reflekserne har ramt os hårdt på omsætningen, hvor de har udgjort tre mio.

kr. primært på internt salg, siger VBG Produkters direktør Freddy Elbæk, som har måttet konstatere

røde bundlinietal i år.



Desuden har ændringer medført nogle kraftige afskrivninger af forskelligt inventar.

Netop motorvejen er vigtig for en leverandør til den tunge lastvognstrafik, som VBG jo er, og virksomheden leverer bl.a. koblinger

og andet udstyr til de 25,25 meter lange lastvognstog, som er tilladte i både Sverige og Finland, og som er er på vej

også ind på de danske motorveje.

Tilladt i Sverige

Kort fortalt kan man ved at forlænge lastvognstogene

til 25,25 meters længde undvære hver andet lastvognstog med både besparelser på chaufførlønninger,

udgifter til energi og lastbiler samt mindre luftforurening og færre enheder på vejene til følge.



- Vi ser

jo rundt omkring ved de danske motorveje, at transportcentre dukker op overalt, som er perfekte til at omlade de lange lastvognstog

til almindelige lastvogne, siger Freddy Elbæk.



-25,25 meter lastbilerne er bedst egnede til motorveje, og de er gode til både

fragtmænd, der har meget gods at fordele og til vognmænd med læs af store partier. VBG solgte for nogle år

siden sin produktion af trailerkoblinger fra, og da 60 pct. af de lastvogne, som indregistreres i Danmark, er lastvogne til trailere

og sættevogne, har virksomheden stor interesse i 25,25-vogntogene, siger Freddy Elbæk.



- Med længere lastvognstog

vil det nemlig blive tilladt, at en normal lang trailer kan få spændt yderligere en vogn efter sig, som kun må køre

på motorveje og eventuelt store landeveje. Det vil medføre helt nye muligheder for trailervognmændene, som så

vil kunne transportere endnu mere læs og evt. via omladningsstationer tæt på motorvejene vil kunne overtage kørsel

fra de traditionelle vognmænd.