Varemærker i kontakt med forbrugerne

Nettet skaber en hidtil uset kontakt mellem varemærkerne og forbrugerne. Kontakten har været ensidig massekommunikation af budskaber fra varemærkerne til forbrugerne, men nettet flytter denne kontakt hastigt, og skaber en ny udfordring for mange virksomheder.

Læs mere
Fold sammen
Vi har set det med Panasonic og Philips og flere andre, og igen denne mandag: Virksomheder der traditionelt ikke har haft så megen forbrugerkontakt, men produceret til et uafhængigt distributionsled, klarer sig ikke særligt godt i Styrkeprøven. Hvorfor ikke?

Ejere af varemærker har hidtil primært kommunikeret produktinformation og værdier, med kataloger og gennem traditionelle medier. Det har været en-vejs-kommunikation. Den gensidige forbrugerkontakt har alene ligget i markedsundersøgelser, men det er nu ændret for altid. Forbrugernes ønsker og behov på nettet tvinger virksomhederne til at følge med. Men mange af de store og gamle spillere, har ikke - trods mange eksperters forudsigelser - forstået denne nye orden, eller de har endnu ikke implementeret en strategi, der kan håndtere den.

Jarl Øverby, Adm. Direktør i Sony Danmark: »Nettet en effektiv måde for os at kommunikere og for brugerne at få information. Forenklet vil jeg sige, at det er den vigtigste kommunikationsplatform mod kunderne. I en undersøgelse gennemført i november i år, viser det sig at ca. 65 % går ind på Sonys website for at finde produktinformation før de køber et produkt«. Sony arbejder på en ny version af websitet.

Bang & Olufsen forklarer også, at et nyt website er på vej, og at »nettet har stor betydning nu, og vil blive endnu vigtigere i fremtiden«. Det er jo de to ting, jeg hører hver eneste uge, og kommentaren er relevant, men jeg er ikke sikker på, at der gøres nok ved det. Der ligger en konkurrencefordel at venter, til de der tør bruge mediet fuldt ud.Dødt løb

Der er lave scoringer for både sony.dk og bang-olufsen.dk, og de ligger reelt på samme score. Der er masser af udfordringer til de to fornyede websites som vi får lov at se til næste år.

En deltager går lige på Sony: »Sonys side er tæt på at være uanvendelig. De vigtige ting er gemt for meget væk. Den lugter af at være et corporate site, der blot er oversat til dansk. Der mangler logik i menustrukturen. Der går alt for lang tid med bare at søge og kikke hele siden igennem - spildtid man aldrig får tilbage. Om igen!«. Adm. Direktør i Sony Danmark, Jarl Øverby har ganske ret i, at »websitet som helhed ikke bliver undersøgt i Styrkeprøven, da den kun ser på få parametre«, men anerkender de seks opgavers relevans.

B&O får også besked fra brugerne: »Der er mere fokus på at give en æstetisk oplevelse end at være brugervenlig. Jeg har tidligere ledt efter en brugsanvisning på hvordan man rengør indersiden af frontglasset på et B&O TV - men endte med at finde beskrivelsen i en nyhedsgruppe på nettet«.

Informationschef Thomas Reil hos Bang & Olufsen fortæller: »Vi er glade for at kunne notere en høj score, når brugerne skal finde ud af, hvor de kan finde nærmeste butik for at opleve vores produkter. Vores hjemmeside skal netop fungere som en vejviser til nærmeste Bang & Olufsen butik«.