Valcon kåret til årets bedste konsulentfirma

Gode dyder og hvide hylder er kodeordene, når man skal beskrive det konsulentarbejde, som vinderen af konsulentprisen 2004,

Valcon A/ S, har lavet for PFA Pension. Forbilledet er Toyotafabrikkernes produktionssystem, "Lean" som oversat til dansk

betyder "gode dyder". Al sagsbehandling bliver varetaget som i en industriproduktion, hvor hver eneste bevægelse er

blevet sat ind i et tidsskema. Der er lagt kvalitetskontrol igennem hele forløbet og ligesom på Toyotafabrikkerne er der

tale om en nulfejls-tolerance. Administrationen er blevet strømlinet og resultatet er, at PFA er kommet ophobede bunker af

sager til livs. Kvaliteten er steget og der er færre fejl.



Det er de synlige resultater, der har fået dommerne til

at pege på Valcon som den overordnede vinder af konkurrencen.



l Antallet af opgaver er blevet nedbragt med 75 pct.



l

Der er blevet målt effektiviseringsgevinst på 50 procent. Den gennemsnitlige gevinst er på 30 procent.



l En

kundetilfredshedanalyse viser, at kunderne er væsentlig mere tilfredse efter "lean" systemet er blevet indført.



Sagsmapperne

ligger nu fremme på hvide hylder af metal. Det er fysisk umuligt at gemme en mappe af vejen og dermed glemme dens eksistens.



-

Det er blevet gjort synligt og gennemsigtigt, så alle kan se, hvor langt de er i processen med at behandle sager, og om de lever

op til målene. Sagerne er ikke længere personlige, men er fordelt på teams, siger koncerndirektør hos PFA

Pension, Nina Christensen.

Langt samarbejde

Samarbejdet med Valcon har været en del af pensionsselskabets målsætning om

at forbedre servicen over for kunderne. PFA er blandt andet blevet kritiseret i medierne for lange behandlingstider. Der har været

eksempler på simple sager, der tog op til et år at behandle. I dag er behandlingstiden sat ned, så ukomplicerede

sager bliver behandlet inden for få dage.



Samarbejdet med Valcon startede i sommeren 2002, og de har foreløbigt projekter

kørende året ud. Leanmodellen har bredt sig til kundeservicefunktionen og dele af salgsfunktionen. Det kommende år

vil de forsøge at forbedre kvaliteten endnu mere, og de undersøger, om de kan bruge modellen på andre afdelinger.

500 medarbejdere i PFA''s administration er indtil videre blevet flyttet rundt.