Værdierne smuldrer i Cimber-boet

Forhandlingerne om de sunde dele af Cimber Sterling trækker ud, og det tegner dårligt for såvel ansatte som kreditorer, idet værdierne forringes dag for dag

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Intet nyt er skidt nyt. Det synes at være den mest passende status på kuratorernes kamp for at redde værdierne i boet efter Cimber Sterling. Den oprindelige plan var at have fundet en køber til de sunde dele af Cimber i løbet af en uge, men det er ikke lykkedes, og det varsler ikke godt for hverken kreditorerne anført af Danske Bank eller Cimbers flere end 600 ansatte. Se billederne: Her er de 20 største konkurser Kuratorerne, Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert og Henrik Sjørslev fra Lett, udsendte fredag en opdatering, hvor de fortæller, at der føres »intensive forhandlinger om salg af det konkursramte flyselskab med flere interesserede parter«, samt at man endnu ikke kan komme med et bud på, hvornår forhandlingerne forventes afsluttet eller oplyse, hvem de interesserede købere er.

Timeglasset er ved at rinde ud

Da det allerede siden torsdag i sidste uge har stået klart, at der blev ført intensive forhandlinger med både britisk-finske Flybe Nordic og svenske Skyways, må manglen på reelt nyt siges at være den største nyhed, og det er bestemt ikke godt, mener Jacob Pedersen, der har fulgt luftfartsbranchen i mange år som aktieanalytiker i Sydbank. Se billederne: Lukkedag for Cimber Sterling »Dag for dag og time for time bliver boet mindre værd, fordi Cimbers konkurrenter får slået deres navn mere og mere fast på Cimbers ruter. Det er usædvanligt, at der ikke er sket mere på en uge, og det er bestemt ikke godt nyt,« siger Jacob Pedersen. Lisa Bo Larsen og Henrik Sjørslev slår dog fast i fredagens meddelelse, at »et samlet salg af aktiviteten er en kompleks transaktion, som kræver stor fleksibilitet og imødekommenhed fra alle parter, så derfor vil det tage noget tid«. Men tiden er ved at løbe ud, fordi den vigtige kontrakt med SAS om 30 daglige flyvninger udløber på onsdag. Og siden, der ikke er afklaring endnu, tyder alt også på, at forhandlingstilbuddene fra Flybe Nordic og Skyways på Cimbers ni turboprop-fly til de danske indenrigsruter foreløbig har været langt fra kreditorernes krav.

Opsplitning presser sig på

Kreditorerne med Danske Bank i spidsen vil indlysende gerne have en potentiel køber til at overtage så meget som muligt af gælden, men samtidig er det også afgørende, at en køber overtager så mange af Cimbers ansatte som muligt på grund af de krav, der ellers vil være fra Lønmodtagernes Garantifond, som står forrest i kreditorkøen sammen med honoraret til kuratorerne. »Der kommer næppe mange penge til boet. Når først Lønmodtagernes Garantifond og kuratorerne har været der, og så er der næppe noget tilbage. Der bydes på, hvor meget af forpligtelserne man vil overtage, men jeg tror ikke på en samlet køber. Jeg tror, at det hele tiden har været hensigten at splitte det op til to-tre forskellige operatører,« siger Ole Kirchert Christensen, direktør for rejsevirksomheden Travelbroker. Han ser Flybe Nordic som favoritten og det bedste selskab til at overtage den danske indenrigsoperation med turboprop-flyene, mens en gruppe af medarbejdere med den gamle Cimber-familie Nielsen i spidsen kan overtage kontrakten med SAS med operationen af fire Bombardier CRJ200-fly. Endelig ser Boeing 737-flyene ud til at skulle overtages af en tredje spiller, der i forvejen har sådanne fly i operation. Her har Jet Time da også allerede bekræftet, at man er i forhandlinger med kuratorerne om to af flyene, ligesom man allerede har bekræftet, at man har ansat 40-45 medarbejdere fra Cimber.