Vær omhyggelig med valg af webhotel

Vibeke Hansen har for nyligt udtalt sig i Erhvervsbladet om en tommelfingerregel, hvor kunder kan vide, at en webhotel-udbyder er

seriøs, hvis man som "tommelfingerregel betaler 1000,- om året...



Med al respekt vil jeg meget gerne ytre min

uenighed vedr. en sådan tommelfingerregel, som efter min mening ingen logisk relevans har for at udvælge et driftsikkert

webhotel.



Som jeg ser det bør kunder som tommelfingerregel:



1. Læse handelsbetingelsernne før de overhovedet

bestiller et webhotel. For stort set alle webhoteludbydere reklamerer med at der tages backup, men at der typisk ikke ydes ikke garanti

for dette. Dvs. hvis alm. kunder havde en nogenlunde fornuftig indfaldsvinkel til discountmarkedet så ville de sikre sig at

der altid fandtes en opdateret backup, til hvis det skulle gå galt. Det er ufatteligt nemt at skyde skylden på webhotellet

også selv om det er kundens eget ansvar at opretholde en backup.



2. Checke at webhotellet understøtter de tekniske

behov for sin hjemmeside, dvs. sikrer sig at man har de ting man har brug for. Som f.eks MySQl, Php etc.



3. Holder sin opdateret

med branchen så man, hvis det skulle gå galt, nogenlunde kender et alternativ til sin webhoteludbyder. For man kan rent faktisk

flytte sit website i løbet af et døgn hvis man skulle se sig ond på sin udbyder, eller hvis man generelt ikke

er tilfreds med serviceniveauet.



Ydermere er det altså ikke de store driftstab man udsættes for hvis man har været

uheldig med valg af sin udbyder, man skal i discount markedet typisk ikke betale mere end 500,- for at arrangere et nyt abonnement

inkl. flytning så der er efter min mening heller ikke en nævneværdig økonomisk faldgrube forbundet med dette.



Jeg

mener desuden, at hvis man driver et website som kræver en form for drifts garanti, så bør man sikre sig at der

findes en driftsgaranti som er juridisk forpligtende, og så befinder man sig ikke længere økonomisk på den

rigtige side af 1000,- om året, for så er det en helt anden type udbyder man er på udkig efter. Uden at skulle fratage

alt ansvaret fra webhotellerne, synes jeg også at det er decideret uansvarligt af kunder/virksomheder at klantre discount webhoteller

for driftsproblemer for websites som kræver øget overvågning, driftsgaranti eller særlige tekniske miljøer,

for hvis man ejer et website som økonomisk giver en særlig høj indtægt som man er afhængig af i højere

grad, så burde man også prioritere driftsikkerheden og garantien for denne højere, og samtidig være villig

til at betale for en driftsgaranti.



Det at webhoteller lover 99,9 pct. oppetid er jo meget godt, men det er typisk ikke en garanti

derimod et salgsparameter.



Et discount webhotel kan efter min mening løse 90 pct. af alle mindre virksomheders behov.