Vækstpause for fransk bilindustri

Renault og Peugeot-Citroën klarer sig godt internationalt, men 2003 var et svært år.

Vækstpause for fransk bilindustri - 1
Renault Mégane var Europas mest solgte bil i 2003, men samlet solgte Renault lidt færre biler i 2003. <br>Foto: Jan Jørgensen<br> Fold sammen
Læs mere
PARIS: De to mest solgte biler i Europa var franske. Renault Mégane var nummer 1 og Peugeot 206 var nummer to foran den nye Golf.

Men disse succeser kan ikke skjule, at 2003 var et svært år for både Renault-koncernen og for PSA-koncernen, der fremstiller Peugeot og Citroën.

Begge de franske bilfabrikanter fremlagde i den forløbne uge regnskaber, der i høj grad er prægede af den voldsomme opbremsning i de vesteuropæiske bilkunders købelyst.

Mens Renault måtte konstatere et fald på 0,7 pct. i antallet af solgte biler, kunne PSA-koncernen konstatere en stigning på 0,6 pct. Renault solgte små 2,4 mio. biler, mens Peugeot og Citroën tilsammen solgte små 3,3 mio.

Mens Vesteuropa er et ekstremt svært marked, har franskmændene klaret sig godt i Østeuropa, hvor Renault er vokset med 50 pct. fra 1999 til 2003 til en markedsandel på 10,8 pct.

PSA-koncernen er fra 1997 til 2003 vokset fra en markedsandel på 5,1 til 12,7 pct. Skoda er førende i Østeuropa med en andel på 16,6 pct.

Begge de franske bilkoncerner frygter imidlertid konkurrence fra sydkoreanske Hyundai og japanske Toyota, der satser stort i Østeuropa, og særligt sydkoreanerne, der vokser med tocifrede tal i Vesteuropa, er aggressive. Peugeot-Citroën er imidlertid klar til at investere omkring ti mia. kroner i to nye fabrikker i Østeuropa, mens Renault satser på sin rumænske Dacia, der har haft en fremgang på 19 pct. i 2003.

Også i Kina og Fjernøsten i øvrigt er franskmændene helt fremme i bussen. PSA-koncernen meddelte i denne uge, at man vil fordoble produktionskapaciteten på fabrikken i Wuhan i Kina, mens Renault senere på foråret ventes at offentliggøre planer om markante udvidelser i Kina, hvor bilsalget i 2003 voksede med fænomenale 83 pct.

I det hele taget er de dage ovre, hvor man kunne beskylde de franske bilproducenter for at leve på deres hjemmemarkeder. I 1980erne solgtes over halvdelen af alle citroëner i Frankrig. I dag er det mindre end 25 pct. Tilsvarende sælger Renault i dag over 25 pct. af sine biler uden for Europa, mens det for bare fem år siden var under 20 pct.

Til gengæld er ingen af franskmændene til stede på verdens største bilmarked, USA. Men det vil i hvert fald Renault være efter 2010, meddelte Renault-chefen Louis Schweitzer forleden i Detroit.