Vækstfonden skyder millioner i ”tøsespil”

Investering. For anden gang på få måneder kaster Vækstfonden et større millionbeløb efter et online-spil, der er målrettet til teenagepiger.

Med lige over ti millioner kroner fra Vækstfonden og Syddansk Venture skal spilfirmaet Guppyworks nu skubbe pigespillet GuppyLife ud på verdensmarkedet. Målgruppen er piger i alderen 7-14 år, der skal spille spillet over internettet.

- Markedet for pc-spil er trængt. Online-spillene er en helt ny måde at tænke marked på, hvor vi kommer meget tættere på forbrugerne, og efter, at vi har målt risici og muligheder op i mod hinanden - for eksempel hænger alle markedsføringsudgifter på os - så er vi klar til at gå forrest i et relativt nyt forretningsområde, siger direktør Per Rosendal, der er medstifter af GuppyWorks.

Det er anden gang på få måneder, at Vækstfonden sammen med investorer har så meget tillid til et onlinespil, at det materialiserer sig i en større investering.

Seneste var det onlinespillet for teenagepiger goSupermodel, der fik en kapital indsprøjtning.

- Populært sagt er online-spil en sag mellem spillerne og udbyderne. Der er ingen mellemled. Alle indtægter går firmaets kasse, og spiludbyderne kan konstant monitorere, hvor i spillet, at spillerne bruger hovedparten af tiden. Det betyder, at spillene hele tiden kan tilpasses efter brugernes smag, forklarer investeringschef Søren Sten Rasmussen, Vækstfonden.

Pigerne kan spille GuppyLife gratis, men kan købe ekstra udstyr over nettet. Indtjeningen skal primært komme fra bannerreklamer - et område, som Vækstfonden finder undervurderet.

- Børn og unge bruger mere end dobbelt så mange timer foran computeren som foran fjernsynet. Alligevel lægger annoncørerne kun cirka fem procent af de reklamekroner, der er øremærket den målgruppe, hos online-udbyderne. Det er en tilstand, der vil ændre sig, og derfor ligger der massive indtægter bare på reklamesiden og venter – området er allerede stort og venter bare på at blive endnu større, forudser Søren Steen Rasmussen, Vækstfonden.

- mja